Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

2 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 2 – 2025

Lukk

Leder

Minneord

NF's blå

Guldens Lupe

Brev fra leserne

Meningspanelet

Tar ordet

INGES hjørne

Sverre Johansen, Norges Fiskarlag

Månedens intervju

Williams kommentar

Ferdigsnakka

Høyviks kommentar

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Duellen

Leder

Sideblikk

En glemt næring

Hvorfor må sjømatnæringen stadig kjempe for å bli husket?

Skrevet av:

Therese Tande

Daglig leder / journalist
Utgave nr. 2

Norge er en hav- og kystnasjon. Det er det ingen tvil om. Likevel virker det ofte som om sjømatnæringen havner langt ned på prioriteringslisten hos beslutningstakere og i det offentlige ordskiftet. Gang på gang hører vi næringens representanter snakke om utfordringer knyttet til kommunikasjon og omdømme. «Vi må få frem de gode historiene,» sies det. Men hvor mye tid, krefter og ressurser skal brukes på det som burde være selvfølgeligheter? Hvorfor må næringen stadig kjempe for å bli husket?

Det skulle vært unødvendig å minne myndighetene på at sjømatproduksjon naturligvis er en kritisk samfunnsfunksjon eller står i en særstilling mtp matvareberedskap. Eller at strømstøtte for norsk industri også bør gjelde denne bransjen eller at Norges nest største eksportnæring må være en del av satsinger som «Hele Norge eksporterer». Dette er ikke enkeltstående tilfeller – gang på gang må næringen kjempe for å bli inkludert. Vi ser det i forskningsbudsjetter, arealplaner og reguleringer. Vi ser det i skatte- og handelsbetingelser, der sjømat ofte havner i bakleksa. 

Noen ganger løftes sjømat opp i offentligheten, men ofte i en negativ kontekst. Når Dagsnytt 18, Debatten eller Brennpunkt tar for seg næringen, handler det sjelden om vekstmuligheter eller innovasjon – men om dårlig dyrevelferd, høy dødelighet, miljøutslipp, ressurskamp alla «ran av kysten» og kvotebaroner. 

Dette har medført at næringen til enhver tid må være på vakt, klar for å snu vinden. For 15–20 år siden var det knapt én kommunikasjonsansatt i næringen. De største organisasjonene hadde kanskje én hver, mens blant private aktører var det få som prioriterte dette. Ordet «samfunnskontakt» var nærmest ukjent. Nå er situasjonen snudd på hodet. Antallet kommunikasjonsrådgivere og samfunnskontakter har eksplodert. En næring som tidligere hadde 10–15 kommunikasjonsansatte, har nå over hundre, i tillegg til PR-byråer, advokatkontorer og næringsklynger som jobber med påvirkning.

Omdømme- og kommunikasjonsplaner kan naturligvis ha en viss effekt, men dette synes å være et grunnleggende problem som må tas ved roten. Og her spiller lederskap en avgjørende rolle. Altfor ofte har fiskeriministeren liten eller ingen tidligere erfaring fra sjømatnæringen. Ikke sjelden er det en politisk kabal som avgjør hvem som får posten, fremfor en vurdering av kompetanse og engasjement. Hvor mange ganger har vi ikke hørt en ny fiskeriminister erklære at vedkommende «skal bruke tid på å sette seg inn i næringen»? En av Norges viktigste næringer fortjener en minister som allerede har innsikt, ambisjoner og en tydelig retning.  

Sjømatnæringen er en av Norges store styrker. Den er en samfunnsbygger med enorme muligheter. Da burde den også være en av landets høyest prioriterte næringer. Spørsmålet er: Når vil den bli behandlet som det?

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk

Det vi uten å nøle vil kalle en skandale er hvor utrolig tregt det går å utvikle ny sjømatpolitikk i Norge. Vi snakker om en av landets viktigste næringer.

Leder
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå