Det er aldri smart å være skråsikker om hvor veien går rundt neste sving. Men det skal forundre oss mye om ikke produksjonen av laks og ørret i lukkede sjøanlegg vil vokse raskt de neste ti årene. Foreløpig er det knapt noen som har begynt. Men det forskes og utvikles heftig langs kysten, og gode tekniske løsninger er helt på oppløpssiden. Det selskapet som foreløpig ligger alene i front heter Akvafuture AS. Navnet er ikke tilfeldig valgt.
Norsk oppdrettsnæring har vokst fra null til 1,5 millioner tonn i løpet av 50 år. Det har vært en berg og dalbane, men etter motgang har pilene alltid pekt rett vei — oppover. Så godt som all produksjon har skjedd — og skjer — i åpne merdanlegg langs kysten. Men nå er det en rivende utvikling på gang mot nye produksjonsmetoder — på land, i lukkede anlegg inne ved kysten og i store offshore havkonstruksjoner.
På land er man helt i startfasen. Kun ett selskap har slaktet fisk — Fredrikstad Seafood i Fredrikstad, og bare en liten håndfull selskaper er kommet så langt at vi med rimelig grad av sikkerhet kan si at de vil komme i produksjon. Først i denne løypa ligger Salmon Evolution i Hustadvika kommune og Andfjord Salmon i Andenes. Men det vil fortsatt gå noen år før søylen med landbasert produksjon i det hele tatt vil synes ved siden av søylen for tradisjonell produksjon i åpne merder. Også offshore må vi fortsatt vente noen år før produksjonen kommer i gang.
Inne langs kysten jobbes det i dag langs flere akser for å utvikle anlegg og produksjonsmetoder som kan løse og aller helst eliminere de miljøutfordringene som de siste 8-10 årene har ligget i veien for skikkelig vekst. Lakselus, rømming, utslipp av næringssalter og høy dødelighet — det siste ofte en indikator på dårlig fiskevelferd, er de viktigste hindrene. Stadig flere ser derfor semilukkede eller helt lukkede anlegg som veien videre. Både SV og Miljøpartiet De Grønne har allerede nedfelt i sine valgprogrammer at oppdrettsnæringen i Norge må over i lukkede anlegg, og helst innen 2025. Også mange av de øvrige partiene signaliserer at lukkede løsninger må komme dersom næringen ikke snart løser miljøutfordringene.
Det selskapet som kanskje har kommet lengst i denne utviklingen er Akvafuture AS, med hovedkontor i Brønnøysund og tre lokaliteter i Velfjorden — en fjordarm som stikker vel 30 kilometer inn i landet i Brønnøy og Vevelstad kommune. Her skal det altså handle om det selskapet i Norge som sannsynligvis vet mest om hva det kreves for å få suksess med oppdrett av laks og ørret i lukkede anlegg.
Forbergskog på laget
Vi starter med han som i dag leder selskapet — Thomas Myrholt (26) fra Drammen. Etter først å ha utdannet seg som sveiser og etablert sitt eget sveisefirma, gjorde han en helomvending og dro til Bergen for å ta en mastergrad i økonomi og administrasjon ved Norge Handelshøyskole. Deretter var det en rekke tilfeldigheter — for å bruke hans egne ord — som førte han til jobben som adm. direktør i Akvafuture.
Etter studiet i Bergen fikk han jobb som aksjeanalytiker i Sparebank 1 Markets. Først som strateg, og deretter tok han over ansvaret for sjømatsektoren i banken. Deretter fulgte et års tid med grundige analyser av norske oppdrettsselskaper, ikke minst landbaserte og lukkede anlegg. Gjennom jobben fikk han god kontakt med Akvafuture og ledelsen der, og i fjor sommer ble han spurt om å overta som økonomisjef. Det takket han ja til, og flyttet til Brønnøysund. I november overtok han som daglig leder. Det må vi kunne kalle en skikkelig lynkarriere.
Akvafuture AS ble stiftet i 2011 av Anders Ness. Ideen var å utvikle fiskeoppdrett i lukkede anlegg. Kort etter kom Brynjar Forbergskog, som mange sikkert kjenner som konsernsjef i transportgiganten Torghatten, inn i selskapet. Dermed var energien, engasjementet og det finansielle grunnlaget på plass for virkelig å kunne satse på fiskeoppdrett i lukkede anlegg. Forbergskog er et fyrverkeri av en gründer og forretningsmann, og med vyer og pågangsmot som ikke står tilbake for noen.
De siste 30 årene har han vært en sentral del i oppbyggingen og utviklingen av Torghatten, som har gått fra 150 ansatte og 90 millioner i omsetning, til nå å være et av Norges største transportkonsern med rundt 7.000 ansatte og over 11 milliarder kroner i salg. Forbergskog er fra Brønnøysund og svært opptatt av lokal utvikling og verdiskaping. Akvafuture er bare ett av flere selskaper han har vært med på å bygge opp, og det innen en bransje han virkelig har tro på. I dag er han styremedlem og hovedaksjonær i selskapet.