Høyviks kommentar
Gjør båten høy og bred
Har man en båt på 14,99 meter slipper man til innenfor fjordlinjene. Fiskerne er tilpasningsdyktige.
Skrevet av:
Knut Arne Høyvik
Å bygge en ny fiskebåt handler om å gjøre mange kompromiss, enten båten er liten eller stor. Havfiskebåter kan man bygge så store man bare vil. I en kort periode var det en mulighet for at båter over 70 meter ville få losplikt. Da ble det bygget båter på 69,99 meter, og én båt kuttet litt av baugen for å komme under 70 meter. Men losplikten ble det ikke noe av. I dag er det i kystflåten under 21 meter at tilpasningene skjer. Så er spørsmålet om det er slik man bygger fremtidens kystfiskeflåte? Det skal jeg komme tilbake til.
Å bygge en båt på 14,99 meter gir enklere krav og sertifikater enn om båten måler 15-meter. Også fiskerireguleringene spiller inn. Har man en båt på 14,99 meter slipper man til innenfor fjordlinjene. Vi finner også mange båter på 10,99 og 20,99 meter, altså like under metergrensen til fartøygruppen over. For å få dekksplass, lasteromsvolum og plass til oppholdsrom og lugarer, bygger man båtene bredere og høyere. Generelt kan man si, at dersom det av ulike grunner er fordelaktig å bygge en båt like under en viss metergrense, så blir det gjort. Fiskerne er tilpasningsdyktige. Det er også de som designer og bygger båtene. Egentlig er det imponerende hva de får til, med tanke på den utfordringen de har.
Men så til spørsmålet om dette er fremtidens kystfiskebåter? Ser man på klimaspørsmålet isolert, er svaret et rungende nei! Det har med noen fysiske lover å gjøre. En båt som bygges bred og høy har ikke bare mer luftmotstand. Bredden gjør også at den blir tyngre å drive frem gjennom vannet. Må man dertil legge inn mer ballast i bunnen for å klare stabilitetskravene, blir båtene enda tyngre. Litt lenger kjøl og et slankere skrog, gjør det lettere å få fart gjennom vannet, og utslippene blir mindre.