Hempels kommentar
2022 hva nå?
Skrevet av:
Erik Hempel
Så står vi igjen ved inngangen til et nytt år, og som alltid spør vi hva vi kan forvente av det nye året. De fleste av oss ventet vel bare for noen måneder siden at verden skulle normaliseres i 2022. Men den gang ei. Covid-pandemien fortsetter med ny styrke, og pessimistene blant oss begynner å tro at dette skal fortsette i en god del år til.
Men hva kan vi egentlig vente oss av 2022?
Jeg har surfet litt på nettet for å finne ut hva forskjellige autoriteter som FAO, Rabobank og andre sier om saken. COVID-19-pandemien vil fortsette å påføre store skader på sjømatmarkedene, spesielt for ferske produkter og produkter som er populære i restauranter. På tilbudssiden går fiskeflåten i mange land på tomgang, og de forverrede utsiktene har ført til at akvakulturprodusenter har redusert utsettingen av smolt og yngel drastisk.
I 2020 falt den globale fiskeproduksjonen med rundt 2 prosent. Handelen med fisk og fiskeprodukter gikk også tilbake med omkring 7 prosent, ettersom handelskonflikter og relaterte usikkerheter påvirket økonomisk vekst. 2021 var forventet å bli noe mer positiv for sjømatnæringen i forhold til 2019 og 2020, men veksten av COVID-19-pandemien og tilhørende påvirkninger har gjort tidligere prognoser stort sett irrelevante.
Markedseffektene av pandemien har medført flere vidtrekkende endringer, hvorav mange sannsynligvis vil vedvare lenge. Betydningen av detaljhandelen har økt merkbart på bekostning av restaurantsektoren. Etterspørselen etter emballerte og frosne produkter økte ettersom mange husholdninger ønsker ikke-bedervelige matvarer, mens etterspørselen etter fersk fisk har avtatt. Hjemmetilberedning av mat er kommet i fokus for markedsføringskampanjer og nettdistributører, mens produktinnovasjoner fokusert på bekvemmelighet har tatt seg opp. Den økonomiske nedgangen og økende arbeidsledighet påvirker husholdningenes inntekter, og etterspørselen etter luksusprodukter er noe svekket. På den annen side har forbrukerne ikke kunne bruke penger på f.eks. reiser og har derfor i noen grad hatt mer penger å bruke på mat. Salget av billigere produkter som hermetisk tunfisk, sardiner og makrell har fått et oppsving.