Det er fristende å kalle den et monster av en båt — 112 meter lang og 19 meter bred. Men det skal vi ikke. I stedet gratulerer vi Frøy-rederiet med enda en topp moderne brønnbåt. I alt har konsernet nå 100 ulike havbruksfartøyer, hvorav 18 brønnbåter.
MS «Veidnes» er den foreløpig siste, og ble overlevert fra Sefine Shipyard i Tyrkia allerede 13. juni i år. Deretter gikk den til Myklebust Verft på Søre Sunnmøre for ferdigstillelse og testing av utstyr. Nå er den på plass i Fisketransport AS på Frøy, et heleid datterselskap i Frøygruppen, og skal inn i en langtidskontrakt med Cermaq.
Om noen skulle lure på navnet, kan vi fortelle at Veidnes er en bygd i Lebesby kommune i Finnmark. Det er det eneste bebodde stedet på vestsiden av Laksefjorden, og trolig det stedet i Norge som har lengst vei til kommunesenteret — ca. 265 km til Kjøllefjord. Veidnes har rundt 30 innbyggere. MS «Veidnes» var navnet på en ombygd sidetråler som Børge Lorentzen og Dønna Brønnbåtrederi kjøpte i 1995. Båten fikk raskt et godt rykte, og det ble besluttet å videreføre navnet ved anskaffelse av nye og større fartøyer. Dagens «Veidnes» er den fjerde i rekken i Frøy-historien, og den desidert største.
«Veidnes» har en dødvekttonnasje på 9.340 tonn, og en lastekapasitet på 6.000 kubikkmeter der fisken transporteres i fire sylindriske tanker. Båten er utstyrt med diesel-elektrisk fremdrift med 2xCAT 3512E hovedmotorer og 2xCAT 3516E generatorsett. Kongsberg har levert propeller og thrustere.
Norwegian Electric Systems (NES) er systemintegrator og har levert hele energi- og fremdriftssystemet. Dette innebærer batterisystem, DC-tavler, generatorer og hovedfremdriftsmotorer, som sammen er optimalisert for redusert drivstofforbruk og økt energieffektivitet. I tillegg har NES levert en dynamisk landstrømløsning, IAS og broløsning, som består av det egenutviklede integrerte navigasjonssystemet Raven INS.
Båten er designet av HAV Design AS i Fosnavåg, og er rigget for transport av slaktefisk og smolt, samt avlusing med enten ferskvann, hydrolicer eller medikamentell behandling. Hydrolicersystemet fra SMIR kan behandle 600 tonn laks i timen. Dekkskranene er av typen Triplex og levert av MacGregor. Vinsjene kommer fra Adiria Winch og Palfinger har levert MOB-båt og livbåt. Selve brønnbåtsystemet er levert av MMC First Process, mens Norwegian Greentech står for filtre og UV-renseanlegg.
«Veidnes» er innredet for 16 personer med 10 enkeltlugarer, en dobbeltlugar og en 4-manns lugar.