Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 – 2025

Leder
NF's blå
Meningspanelet
INGES hjørne
Jonny Berfjord, Norges Sildesalgslag
Månedens intervju
Williams kommentar
Ferdigsnakka
Sjømatnæringen på lerret
Nye investeringer
Nye investeringer
På tampen fra Provence
Duellen
Sundnes kommentar
Månedens Gullfisk
Silje Remøy
Sideblikk
Aktuelt
Aktuelt
Nye investeringer

Unikt fartøy for norske farvann

«Tauroa» vil videreføre Napiers sterke fokus på forbedring av dyrevelferd, økt biosikkerhet, reduserte utslipp og ikke minst en mer effektiv logistikk.

Tauroa Peninsula ligger omtrent så langt nordvest på New Zealand som det er mulig å komme, og har gitt navn til Napiers nye bløggebåt «Tauroa». Båten ruver bokstavelig talt i landskapet og kan laste hele 36.000 fisk per time.
Utgave nr. 5

Skrevet av:

Hans Morten Sundnes

Journalist

Brønnbåtrederiet Napier AS i Bømlo har overtatt nybygget «Tauroa», det første av to fartøy bestilt ved Sefine Shipyard i Tyrkia. Tvillingbåten «Tautiki» blir levert i løpet av 2025.

Dette er unike fartøy som vil sette en ny standard for prosessfartøy. De to båtene vil skape ca. 50 nye arbeidsplasser, og skal ledes fra rederikontoret i Langevåg i Bømlo kommune.

«Tauroa» er utviklet sammen med MOWI, og tegnet av Salt Ship Design. Med en lengde på 70 meter og en bredde på 15 tar hun rollen som verdens største og mest avanserte fartøy innenfor sitt segment for rendyrket bløgging ved merdkanten.

Skipsdesignet er tilpasset en ny og større fabrikkløsning som skal kunne laste 200 tonn laks per time, og håndtere inntil 750 tonn fisk om bord i fartøyets RSW-tanker. Det innebærer at «Tauroa» kan laste 36.000 fisk på en time. Maksimal fart er 14 knop.

Båten har en eksklusiv langtidskontrakt med MOWI og skal — som «Tautiki» — operere i Trøndelag med tilholdssted ved MOWIs nye slakteri på Jøsnøya.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

Ny kraftplugg til Frøy

28,7 meter lang og 12,6 meter bred.

«Caspian» kommer hjem

Det tok tid, men nå har den hybride brønnbåten «Caspian» kommet hjem...

Brønnskipet «Seigrunn» klar til dyst

Nye «Seigrunn» er både nyskapende, hybrid og i minst én forstand verdens største brønnbåt....
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå