Er vi klare for sjømat på nett?
Tiden for å skaffe oversikt og skrive innkjøpslister er historie. Det tomme «intelligente» kjøleskapet blir fylt opp av varer bestilt på nett.
Søndag kveld. Det har vært en travel, men trivelig helg. Det er på tide å køye, men før Lin legger seg må hun få oversikt over uken som kommer og passe på at det tomme kjøleskapet blir fylt opp. Heldigvis tar ikke det lang tid i disse digitale tider. Tiden for å skaffe oversikt og skrive innkjøpslister er historie. Hun går gjennom listen over hva som mangler — generert av hennes «intelligente» kjøleskap, legger til et par ekstra ting og trykker send. Varene plukkes av roboter mens familien sover og venter neste morgen på døren. Deretter settes de inn i kjøleskapet før Lin går på jobb. Og har hun glemt noe er det bare å sende en ny bestilling, som leveres innen tre timer. «Tid spart», tenker Lin takknemlig.
Dette er ikke ønsketekning eller et framtidsscenario, men faktisk en realitet i flere byer i Asia allerede. Liknende løsninger, om enn ikke så automatiserte, er også tilgjengelig i de største norske byene i dag. Vi er ikke i tvil om at dette er fremtiden. Spørsmålet er hva som skal til for en gunstig «kost-nytte»-løsning for alle parter. Hva kreves av matprodusentene, emballasjeleverandørene og distributørene? Hva må til for at det skal bli lønnsomt for produsenter og matbutikker å tilby netthandel og hjemlevering av varer til folk langs en lang kyst, som i Norge, eller i områder med dårlig utviklet infrastruktur? Den digitale verden gir oss mange muligheter. Hvordan kan og bør sjømatnasjonen Norge gripe mulighetene som ligger i netthandel av mat?
Netthandel — kjært barn, mange navn
Netthandel, også kalt E-handel eller elektronisk handel, inkluderer alle former for kommersielle transaksjoner og forretningsvirksomhet over nett. Netthandel åpner for forretningsmodeller hvor bedrifter eller enkeltpersoner kan drive sin virksomhet over internett, uten nødvendigvis å gå via de etablerte tradisjonelle salgskanalene. Dette gir ulike muligheter for bedrifter; enten man selger «business-to-business» (B2B) eller «business-to-consumer» (B2C). Det kan skje via hjemmesider og mobilhandel (m-handel).