Dele først — så skape!
Samfunnsdebatten dreier seg i stadig mindre grad om hva vi kan gjøre for å styrke verdiskapingen i landet, skriver redaktør Thorvald Tande jr i denne kommentaren.
I DAG OPPFATTES DET AV mange i Norge som noe umoralsk eller nesten sjuskete å tjene penger. Du leste rett. Å skape verdier og arbeidsplasser er ikke bra. «Profittører», nesten spytter Rødt-leder Bjørnar Moxnes ut, og foran fjernsynsskjermene i de tusen hjem nikker flere og flere på hodene. Enten profitten skapes ved salg av helsetjenster, oppdrettslaks eller i industribedrifter — galt er det!
Samfunnsdebatten dreier seg i stadig mindre grad om hva vi kan gjøre for å styrke verdiskapingen i landet — selve bærebjelken for at Norge er et av verdens beste velferdssamfunn. Det er ganske perspektivløst. Norge hadde sett helt anderledes ut i dag om ikke noen hadde vært villige til å investere egne penger og ta risiko, bygge bedrifter, omstille dem, av og til avvikle driften og plassere pengene i nye selskaper og dermed skape flere arbeidsplasser.
For er det noe vi trenger, er det nettopp arbeidsplasser. Ifølge Perspektivmeldingen fra 2017 trenger Norge ca. 20.000 nye arbeidplasser hvert år. Og det er ikke likegyldig hvor disse arbeidsplassene kommer. De må for det første komme i næringer som ikke setter klimamessig avtrykk og for det andre ikke oppstå i for stort antall i en allerede raskt voksende offentlig sektor. Og så de må for det tredje — og viktigste — i størst mulig grad bidra til økonomisk vekst, slik at det kan skapes nok verdier til å opprettholde det norske velferdssamfunnet.
DETTE HAR ÅPENBART IKKE miljøvernforkjemperne og oljemotstanderne tatt inn over seg. De vil avvikle petroleumsnæringen i Norge i løpet av de neste 15 årene. Spør man om hva som skal komme i stedet, får vi vage svar om vindmølle-parker, el-biler og turisme. I følge en rapport utarbeidet av Oslo Economics, er årlige verdiskapingen i petroleumsnæringen 7,6 millioner kroner per arbeidsplass. Innen reiseliv og turisme er den bare en halv million. Man må gjerne tro at hvalsafari, nordlysturisme, rosablogging og elverafting er vekstnæringer, men det må altså 15 arbeidsplasser i turistnæringen til for å gi like mye verdiskaping som én oljearbeider. Hvor mange rosabloggere som trengs — rettelse influencere — vet ingen.