Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11-12 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11-12 – 2019

Lukk

Månedens intervju

Meningspanelet

Ferdigsnakka

Fisk og Forskning

Månedens Gullfisk

Lov og Rett

Østensjøs kommentar

Lisa Leinebø Pinheiro

Smånytt fra fiskerinæringen

Duellen

Viktige fiskerikommuner

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Fem på konferanse

Høyviks kommentar

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Lek med tall

Bent Dreyer

Dele først — så skape!

Samfunnsdebatten dreier seg i stadig mindre grad om hva vi kan gjøre for å styrke verdiskapingen i landet, skriver redaktør Thorvald Tande jr i denne kommentaren.

Rafting er sikkert moro. Men for å erstatte verdiskapingen til én oljearbeider trengs minst 15 nye rafting-guider. Det bør de som vil avvikle norsk olje- og gassnæring i løpet av de neste 15 årene ha i bakhodet. Dessverre er alt for mange opptatt av å fordele verdier — ikke av å skape dem!

Skrevet av:

Thorvald Tande

Redaktør
Utgave nr. 11/12 - 2019

I DAG OPPFATTES DET AV mange i Norge som noe umoralsk eller nesten sjuskete å tjene penger. Du leste rett. Å skape verdier og arbeidsplasser er ikke bra. «Profittører», nesten spytter Rødt-leder Bjørnar Moxnes ut, og foran fjernsynsskjermene i de tusen hjem nikker flere og flere på hodene. Enten profitten skapes ved salg av helsetjenster, oppdrettslaks eller i industribedrifter — galt er det!

Samfunnsdebatten dreier seg i stadig mindre grad om hva vi kan gjøre for å styrke verdiskapingen i landet — selve bærebjelken for at Norge er et av verdens beste velferdssamfunn. Det er ganske perspektivløst. Norge hadde sett helt anderledes ut i dag om ikke noen hadde vært villige til å investere egne penger og ta risiko, bygge bedrifter, omstille dem, av og til avvikle driften og plassere pengene i nye selskaper og dermed skape flere ar­beidsplasser.

For er det noe vi trenger, er det nettopp arbeidsplasser. Ifølge Perspektivmeldingen fra 2017 trenger Norge ca. 20.000 nye arbeid­plasser hvert år. Og det er ikke likegyldig hvor disse arbeids­plassene kommer. De må for det første komme i næringer som ikke setter klimamessig avtrykk og for det andre ikke oppstå i for stort antall i en allerede raskt voksende offentlig sektor. Og så de må for det tredje — og viktigste — i størst mulig grad bidra til økonomisk vekst, slik at det kan skapes nok verdier til å opprettholde det norske velferdssamfunnet.

 

 

DETTE HAR ÅPENBART IKKE miljøvernforkjemperne og oljemotstanderne tatt inn over seg. De vil avvikle petroleumsnæringen i Norge i løpet av de neste 15 årene. Spør man om hva som skal komme i stedet, får vi vage svar om vindmølle-parker, el-biler og turis­me. I følge en rapport utarbeidet av Oslo Economics, er årlige verdiskapingen i petroleumsnæringen 7,6 millioner kroner per ar­beidsplass. Innen reiseliv og turisme er den bare en halv mil­lion. Man må gjerne tro at hvalsafari, nordlysturisme, rosablog­ging og elverafting er vekstnæringer, men det må altså 15 ar­beidsplasser i turistnæringen til for å gi like mye verdiskaping som én oljearbeider. Hvor mange rosabloggere som trengs — re­ttelse influencere — vet ingen.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå