Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11-12 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11-12 – 2019

Lukk

Månedens intervju

Meningspanelet

Ferdigsnakka

Fisk og Forskning

Månedens Gullfisk

Lov og Rett

Østensjøs kommentar

Lisa Leinebø Pinheiro

Smånytt fra fiskerinæringen

Duellen

Viktige fiskerikommuner

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Fem på konferanse

Høyviks kommentar

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Lek med tall

Bent Dreyer

Lov og Rett

Tar trafikklysene miljøet på alvor?

Saksbehandlingen skjuler de viktige miljøspørsmålene i stedet for å ta dem opp til seriøs behandling slik vi skal gjøre i vårt styresett.

Ingen behøver å være i tvil om hva Natur og Ungdom mener om videre vekst i norsk fiskeoppdrett. Halfdan Mellbye ønsker uan­sett full åpenhet i prosessen med å fastsette trafikklysene. Han forstår ikke hemmeligholdet.

Skrevet av:

Halfdan Mellbye og Lars Selmar Alsaker

Utgave nr. 11/12 - 2019

Lov og rett

Halfdan Mellbye er advokat ved Steen­strup Stordranges kontor i Bergen og jobber mye med sjømatjuss. Med kontorer i Tromsø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Tønsberg og Oslo kan Steenstrup Stordrange (SANDS) bistå sjømatnæringen langs hele kysten. Selskapet er fast advokat for Sjømatbedriftene og publiserer bloggen Fiskejuss.no.

På nyåret blir det etter planen avklart hvilke trafikklys som kommer i produksjonsområdene for oppdrett av laks og ørret. Når denne artikkelen skrives er dette fortsatt uavklart. Den største usikkerheten er knyttet til om noen produksjonsområder får rødt lys og må redusere produksjonen i 2020.

Uavhengig av hva som blir resultatet bør det stilles spørsmål ved om dette er en regulering som tar miljøet på alvor. Saksbehan­dlingen tyder — etter min mening — dessverre på det motsatte. Saksbehandlingen skjuler de viktige miljøspørsmålene i stedet for å ta dem opp til seriøs behandling slik vi skal gjøre i vårt styresett.

Trafikklys-modellens uttrykte målsetting er at miljøhensyn skal sette grensen for den totale oppdrettsbiomassen tilknyttet det enkelte produksjonsområdet. I områder med god miljøstatus får næringen vokse. Der det ikke er fullt så god miljøstatus holdes produksjonen i ro. I de områdene med dårlig miljøstatus skal produksjonen reduseres.

Spørsmålet om hva som er miljøstatus i det enkelte produksjonsom­rådet er imidlertid ikke enkelt. Etter regelverket er det rele­vante spørsmålet i hvor stor grad lakselus fra oppdrettsanleggene dreper villaks. Overfor Stortinget er dette presentert som et enkelt faktisk spørsmål. Dersom 30 prosent eller mer av villaksen dør skal næringen reduseres. Er dødeligheten under 10 prosent kan den vokse.

Det er ikke dødeligheten for utvandrende smolt som bestemmer fargen på trafikklysene, men dødeligheten for hele villaks­bestanden. Her synes det å herske en del uvitenhet i forvaltnin­gen, mener Mellbye.

Dette er i realiteten et svært komplisert spørsmål. Det er vanskelig å konkludere med dødelighetsprosenter, og departementet har heller ikke vært presis i sin presentasjon av dødelighetspro­blematikken for Stortinget. Slik tallene er presentert for Stor­tinget er det som nevnt 30 prosent nedgang i de ville laksepopu­lasjonen som gir rødt lys. I deler av forvaltningen synes det imidlertid å tolkes som om det er 30 prosent dødelighet blant utvandrende smolt som er poenget. Det er stor forskjell på de to forholdene når naturlig dødelighet hos laksesmolt er 95 prosent. Da kan det godt være at 30 prosent utvandrende smolt kan dø uten at populasjonen reduseres, fordi denne smolten ville dødd uansett i løpet av sin vandring i havet.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå