Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

9 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 9 – 2020

Leder
Meningspanelet
Månedens Gullfisk
NF's blå
Frode Blakstad
Høyviks kommentar
Lek med tall
Ferdigsnakka
Norske fiskeriministre
Hempels kommentar
På tampen fra Provence
Duellen
Smånytt fra sjømatnæringen
Nye investeringer
Nye investeringer
Fisk og Forskning
Sundnes kommentar
Bok på kroken
NF's blå
NF's blå
NF's blå
NF's blå
NF's blå
NF's blå
Bok på kroken
Månedens intervju

Nye investeringer

Ustoppelig flåtevekst for Sølvtrans

Den nye stoltheten «Ronja Christopher» droppet champagneklask og festtaler og gikk rett nordover fra Aas Mekaniske på Vestnes.

«Ronja Christopher» har en lastekapasitet på 2.500 kubikkmeter og kan føre 375 tonn levende fisk. I dette tilfellet vil det si 375 tonn smolt. Båten er nemlig spesialkonstruert for å frakte smolt og postsmolt. (Foto: Aas Mek. Verksted)
Utgave nr. 9

Smoltcruiseskipet «Ronja Christopher» leder an i en nærmest ustoppelig flåtevekst i brønnbåtrederiet Sølvtrans. Harald Tom Nesvik i Ålesund-rederiet tror man kan nærme seg en dobling av dagens flåte i 2025. Den nye stoltheten «Ronja Christopher» droppet champagneklask og festtaler og gikk rett nordover fra Aas Mekaniske på Vestnes. Nå blir det settefisk for alle pengene.

 

— Dette er en båt dedikert for smoltkjøring, og vil operere for flere aktører nordafor, sier kommunikasjonssjef og samfunnskon­takt i Sølvtrans AS, Harald Tom Nesvik. Siden blir det sørover til Bømlo og langsiktig kontrakt for Bremnes Seashore. Nybåten kan også gjøre andre typer oppdrag, men er skreddersydd for smolt og har kontrakter for flere år fremover. Dette betyr også at den vil virke i Norge.

— Har settefiskspesialiseringen også gitt spesielle utfordringer eller løsninger?
— Nei. Båten kommer fra Aas Mekaniske, som har bygd veldig mange båter for oss. Spesialiseringen har å gjøre med hvilket utstyr man har om bord og installasjon av tellere for smolten. Man skal jo ha kontroll på disse dyrene, svarer Nesvik i et selskap som helt klart tar smolttransport på alvor.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå