«Ronja Vest» er neste båt ut for Sølvtrans og i den norske brønnbåtflåten. Det er en stor begivenhet og en stor og allsidig båt. Men rederiet i Ålesund vil rett og slett bygge avanserte brønnbåter i ett sett til langt inn i 2025. Hva slags fremtid bygger de for? Er de ikke redde for overkapasitet?
Siden det er lunsj på Myklebust Verft, går det greit å ta seg opp leideren på nybygget «Ronja Vest», fote seg mellom kabler og spann, ta seg over rør, gjennom luker og ned trapper uten å forstyrre verftsarbeiderne nevneverdig eller kollidere i dem. Det er ikke en gang bråkete! Mens vi tar oss akterover, og skritter over noen gjennomsiktige plastpølser som forsvinner under dekk, må de mange spørsmålene våre bare overdøve et vedvarende, men stabilt viftesus.
— Det er heating. Når senter lagertank skal males, brukes spesialmaling som må forvarmes, og vi må også holde varmen oppe i tankrommet. Plastpølsene forsyner tankrommet med varme, sier nybyggsjef Tor Ove Stenersen i Sølvtrans. Litt lyd kommer det unektelig også fra vakuumsugeren man kjører for å suge det samme rommet rent.