Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

8-2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 8-2021

Lukk

NF's blå

Brev fra leserne

Meningspanelet

INGES hjørne

Geir Ove Ystmark

Sandøys kommentar

Historiske godbiter

Ferdigsnakka

Fjordlandet

Nyheter fra Nofima

Hempels kommentar

Sundnes kommentar

Duellen

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Nye investeringer

Månedens Gullfisk

Månedens intervju

Aqua Nor 2021 — dobbeltløpet klaff

Utstillerne vi besøkte, var glade de tok turen.

Årets Aqua Nor slo ikke tidligere besøksrekorder, men det kan vi med stor sikkerhet tilskrive coronapandemien. Da messeledelsen takket alle for deltakelsen over høytaleranlegget fredag etter­rmiddag kl. 15.00, hadde det vært nesten 17.000 mennesker innom dørene. Hvor mange av dem som også hadde vært på Skansen, blant annet for å overvære dåpen av AQS Tor og høre på god musikk, skal være usagt. (Foto: HMS)
Publisert: 28. september 2021

Det var mange grunner til å være spent ved inngangen til årets Aqua Nor i Trondheim. Det gjaldt både for arrangør, utstillere, innledere og presse. Hvordan utviklet smitten seg? Hvordan utvik­let besøkstallene seg? Hva med den digitale messa og hvor var presserommet? Kom det noen fra utlandet? Ble det sol? Innimellom? Utstillerne vi besøkte, var glade de tok turen.

Fredag 23. august var det sannelig mange som pustet lettet ut. Ikke minst arrangørene og staben for Aqua Nor 2021, som unektelig hadde et kjør underveis. Faktisk ble det folk og futt både digi­talt og på de fysiske flatene i Trondheim. 16.652 registrerte besøkende på messen i Trondheim Spektrum, som det er lett å høyne til snaue 17.000, er et solid knepp ned siden 23.000 i 2019, men mer enn nok til mylder og messefølelse. Ikke uventet var det brukbart med folk på tirsdag og onsdag, før det dabbet av utover torsdagen. Samtidig så studentdagen og studentdeltagelsen på fredag ut til å klaffe.

— Det siste kan jeg bekrefte. Studentdagen var over måte vellyk­ket med tanke på besøket. Jeg tror nesten 1.200 studenter hadde registrert seg. Ikke alle var der på selve dagen, men flere hundre var med på deler av programmet vi kjørte for dem, og på åpningen av studentdagen fredag var det mye tettere i salen enn under den offisielle åpningen på tirsdag, sier kommunikasjonssjef for Aqua Nor, Erik Hempel.

Mye var annerledes under årets Aqua Nor — aller mest på grunn av en skummel pandemi som har herjet verden det siste halvannet året. Arrangørene tok — klokelig nok — smittevernet på største alvor. (Foto: HMS)



Men årets Aqua Nor var altså en hybrid messe, med både ordinær messe på stedet og en fullrigget digital som strømmet ut til de tusen skjermer. Messestandene på den ordinære var utsolgt, og aktiviteten og «kystbylivet» på Skansen understreket at messen var tilbake i byen. Litt sol ble det til og med! Samtidig hadde man program for hjemmesitterne med blant annet fire timer direk­tesending hver dag og Arne Hjeltnes i full og gjenkjennelig vigør. Karen Østerhus gjorde også en glimrende jobb med de digitale sendingene. Hele 9.150 fulgte livestreamen, 8.232 var logget inn på den digitale messeplattformen, og det var 1200 chat-samtaler.

— Det ser ut til at plattformen er blitt brukt ganske aktivt, sier Hempel. Og når han legger de fysiske og digitale tallene sammen, kan man si at man er på nivå med tidligere toppår. De som besøkte messen fysisk, omfattet personer fra 27 forskjellige land, noe som må sies å være bra, tiden og forholdene tatt i betraktning. Aqua Nor opplevdes for mange som en overgang, der man kunne hilse, snakke og le, men helst ikke håndhilse og klem­me, og der munnbindpåbudet på slutten minnet om at coronaen ikke har sluppet taket riktig ennå. Vi har snakket med 11 utstillere om deres erfaringer fra den litt spesielle oppdrettsmessen Aqua Nor 2021.

Habasit Norge AS
BEWI
Mainstay AS
Hygienegruppen Norge AS
Herde Industrier AS
AKVA group ASA
Fitjar Mekaniske Verksted AS
J. Weiberg Gulliksen AS
Solstrand Verft AS
Finnøy Gear & Propeller AS
MAT-Kuling Vannbehandling AS

Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå