Aqua Nor 2021 — dobbeltløpet klaff
Utstillerne vi besøkte, var glade de tok turen.
Det var mange grunner til å være spent ved inngangen til årets Aqua Nor i Trondheim. Det gjaldt både for arrangør, utstillere, innledere og presse. Hvordan utviklet smitten seg? Hvordan utviklet besøkstallene seg? Hva med den digitale messa og hvor var presserommet? Kom det noen fra utlandet? Ble det sol? Innimellom? Utstillerne vi besøkte, var glade de tok turen.
Fredag 23. august var det sannelig mange som pustet lettet ut. Ikke minst arrangørene og staben for Aqua Nor 2021, som unektelig hadde et kjør underveis. Faktisk ble det folk og futt både digitalt og på de fysiske flatene i Trondheim. 16.652 registrerte besøkende på messen i Trondheim Spektrum, som det er lett å høyne til snaue 17.000, er et solid knepp ned siden 23.000 i 2019, men mer enn nok til mylder og messefølelse. Ikke uventet var det brukbart med folk på tirsdag og onsdag, før det dabbet av utover torsdagen. Samtidig så studentdagen og studentdeltagelsen på fredag ut til å klaffe.
— Det siste kan jeg bekrefte. Studentdagen var over måte vellykket med tanke på besøket. Jeg tror nesten 1.200 studenter hadde registrert seg. Ikke alle var der på selve dagen, men flere hundre var med på deler av programmet vi kjørte for dem, og på åpningen av studentdagen fredag var det mye tettere i salen enn under den offisielle åpningen på tirsdag, sier kommunikasjonssjef for Aqua Nor, Erik Hempel.
Men årets Aqua Nor var altså en hybrid messe, med både ordinær messe på stedet og en fullrigget digital som strømmet ut til de tusen skjermer. Messestandene på den ordinære var utsolgt, og aktiviteten og «kystbylivet» på Skansen understreket at messen var tilbake i byen. Litt sol ble det til og med! Samtidig hadde man program for hjemmesitterne med blant annet fire timer direktesending hver dag og Arne Hjeltnes i full og gjenkjennelig vigør. Karen Østerhus gjorde også en glimrende jobb med de digitale sendingene. Hele 9.150 fulgte livestreamen, 8.232 var logget inn på den digitale messeplattformen, og det var 1200 chat-samtaler.
— Det ser ut til at plattformen er blitt brukt ganske aktivt, sier Hempel. Og når han legger de fysiske og digitale tallene sammen, kan man si at man er på nivå med tidligere toppår. De som besøkte messen fysisk, omfattet personer fra 27 forskjellige land, noe som må sies å være bra, tiden og forholdene tatt i betraktning. Aqua Nor opplevdes for mange som en overgang, der man kunne hilse, snakke og le, men helst ikke håndhilse og klemme, og der munnbindpåbudet på slutten minnet om at coronaen ikke har sluppet taket riktig ennå. Vi har snakket med 11 utstillere om deres erfaringer fra den litt spesielle oppdrettsmessen Aqua Nor 2021.
Habasit Norge AS
BEWI
Mainstay AS
Hygienegruppen Norge AS
Herde Industrier AS
AKVA group ASA
Fitjar Mekaniske Verksted AS
J. Weiberg Gulliksen AS
Solstrand Verft AS
Finnøy Gear & Propeller AS
MAT-Kuling Vannbehandling AS