Nye investeringer
«Harald Martin» trygt i havn
«Harald Martin» bestod styrketesten i dårlig vær med glans. Nå har nybåten ankommet Børøya.
Skrevet av:
Ask Sivsønn Gulden
Nordlaks har driftet egne brønnbåter i over 20 år. Den første kom i 1999, og i 2011 var «Bjørg Pauline» klar for drift — den gangen verdens største brønnbåt. Dette navnet ble videreført på Nordlaks’ flunkende nye «Bjørg Pauline», som ankom i vår. Gamlebåten seiler nå under navnet «Inter Nord». Nylig kom også det siste tilskuddet til Nordlaks brønnbåtflåte — «Harald Martin». Denne er designet for å redusere klimagassutslippet, og er sammen med søsterskipet «Bjørg Pauline» blant de mest miljøvennlige brønnbåtene i verden.
Det eneste som skiller de to båtene er at «Harald Martin» er utstyrt for termisk avlusning, mens «Bjørg Pauline» er satt opp med ferskvann og spyleteknologi. Begge er 85,54 meter lange, 19 meter brede og har en lastekapasitet på 2 x 2.100 kubikkmeter, hvilket i teorien gir mulighet til å frakte ca. 600 tonn levende fisk på én kjøl. Prislappen lyder på nærmere 500 millioner kroner, og bemanningen er syv personer per skift, pluss to lærlinger. «Harald Martin» er knallrød og oppkalt etter Inge Bergs bestefar og onkel, henholdsvis Harald og Martin.
Naturgass-batteri-hybrid
Fremdriften er basert på flytende naturgass (LNG) kombinert med batterier fra Rolls-Royce/Kongsberg. Dette vil ifølge Nordlaks redusere de samlede klimagassutslippene med 20 prosent. NOx-utslippet skal være hele 90 prosent lavere.
— Våre to brønnbåter er de første med LNG-drift i kombinasjon med batterier og landstrømtilkobling. Det vil altså si en gass/batteri-hybrid brønnbåt. Hittil har løsningen fungert kjempebra, forteller kommunikasjonssjefen i Nordlaks, Lars Fredrik Martinussen.