Nye investeringer
«Ronja Princess» på plass
Rederiet vil ende med totalt 20 nye fartøyer
Skrevet av:
Ask Sivsønn Gulden
Rederiet er nå godt i gang med sitt omfattende nybyggingsprosjekt, som innebærer at rederiet siden oppstarten vil ende med totalt 20 nye fartøyer. Per dato er fire av disse overlevert. Tidlig i mars kom «Ronja Nærøysund», og nå er også «Ronja Princess» på plass. Den nye brønnbåten ble døpt lørdag 26. mars med åpen båt i forkant, samt et eget opplegg for studenter.
«Ronja Princess» er tett på 77 meter lang og 17,8 meter bred. Den rommer 3000 kubikkmeter. Båten er den første i en serie på sju brønnbåter fra Aas Mek. Verksted i Vestnes. Kommunikasjonssjef i Sølvtrans, Harald Tom Nesvik, snakker varmt om samarbeidet med verftet.
— De to selskapene har hatt et godt og tett samarbeid helt siden Roger Halsebakk bestilte sin første rene brønnbåt her. Det nære samarbeidet har på mange måter vært med på å forme dagens moderne brønnbåter, sier Nesvik.
Skroget til «Ronja Princess» er bygget i Tyrkia, men utover det er båten utrustet og ferdigstilt ved Aas Mek. Fiskehåndteringssystemet og fremdriften er følgelig kjøpt i Norge, og alt utstyret er planlagt i samarbeid med kunden.
— «Ronja Princess» skal gå i kontrakt med MOWI, og utrustningen er planlagt i samarbeid med dem. Når vi bygger båter har vi alltid fiskevelferd og biosikkerhet som hovedprioritering. Derfor har vi det beste og mest innovative utstyret om bord, forteller Nesvik.
— Hva skiller «Ronja Princess» og «Ronja Nærøysund»?
— De er bygd av to forskjellige verft, og er følgelig av ulike design. De er heller ikke like store. Båtene er også noe forskjellig utstyrt, forklarer Nesvik.