Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

3 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 3 – 2022

Lukk

NF's blå

Meningspanelet

INGES hjørne

Guldens Lupe

Månedens Gullfisk

Leder

Tar ordet

Sandøys kommentar

Lek med tall

Historiske godbiter

Månedens intervju

Hempels kommentar

Sjømatklynger

Ferdigsnakka

Sundnes kommentar

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Fisk og Forskning

Duellen

Bok på kroken

Sjømatklynger
Smak av kysten

Sammen for sjømatopplevelsen

Smak av kysten er en stayer som har holdt fast på at det kan lønne seg å gi sjømatkundene en uforglemmelig opplevelse

Daglig leder Knut Magnus Persson i Scalmarin AS henter opp en stor rød kråkebolle — et såkalt svabergsjøpiggsvin, for pakking til grossist og sannsynligvis videre til restaurant. Scalmarin er et selvskrevet medlem av Smak av kysten og har mange andre me­dlemmer som kunder. (Foto: HMS)
Utgave nr. 3

Smak av kysten er en stayer som har holdt fast på at det kan lønne seg å gi sjømatkundene en uforglemmelig opplevelse, og at nettverksbygging, kunnskap og inspirasjon er oppskriften. Byen er Bergen, men landet er Norge.

Daglig leder Knut Magnus Persson i Scalmarin trenger ikke grave dypt i karet for å hente opp et par håndfuller med flatøsters og kuskjell. Kollegene Ion, Tiberiu og Ionut er opptatt av å gjøre klar forsendelser med kamskjell fra ladningen Persson tok imot i natt. Det hele skjer på Rong kai i et unnselig lite hvitt hus, som få utenforstående hadde trodd forsyner norske sjømatelskere med stadige høydepunkter og overraskelser. Nå fisker han opp en ganske så fantastisk, rød kråkebolle. Og et knippe teppeskjell. Det meste har Scalmarin-gjengen hentet opp selv, ved hjelp av dykkerutstyr og båter plassert på strategiske steder i Sotra-skjærgården.

— Vi leter opp arter som ikke er utnyttet langs norskekysten og kanskje tidligere ble benyttet til agn for linefiske, men ligger ubrukt i sanden i dag, sier Scalmarin-sjefen.

Smak av skalldyr


Vannet som strømmer gjennom karene henter de fra 120 meters dyp og er en forutsetning for at Scalmarin har fått det til, både med tanke på kontroller og krav, og med godord fra kokker og restau­rantgjester. Kjente steder som Maaemo, Noma og unikumet Under utenfor Lindesnes er blant kundene. Lekkerhetene fra Scalmarin er ikke slikt den gjennomsnittlige hjemmekokken gir seg i kast med på en tirsdag. Coronaduppen hos restaurantene har vært mer enn merkbare, men nå nyter Persson og de tre andre pes og pågang. I varebilen utenfor lastes isoporkasser til kjente grossister og i varierende grad kjente restauranter. Mange har én ting til felles med Scalmarin utover å være involvert i handel med skjell og andre godsaker fra bunnen. De hører med i nettverket Smak av kysten.

Teppeskjell er omtalt som Norges nye østers og kan både inntas rå og dampes. De graver seg ned i sanden og kalles også sandskjell. Hos Scalmarin graver man dypt for å skape spesielle opplevelser i den andre enden. (Foto: HMS)

— Smak av kysten samler både restauranter og små og store lever­andører, som ofte har de samme kundene, og der man på begge sider er opptatt av kvalitet og sesong. Smak av kysten har vært veldig bra. Nettverket når ut til bransjen, og er flink til å ta initia­tiv og promotere. For oss blir det både et nettverk og en slags reklameplass som gjør det mulig å vise produktene frem til res­tauranteiere og andre. Nettverket bedrer også logistikken: Dersom noen sender til en restaurant, kan man legge en annen vare ved pallen, sier Persson.

Nettverket Smak av kysten er tema for denne artikkelen, som også inngår i «Norsk Fiskerinæring»s serie om klynger. Hvorvidt Smak av kysten faktisk er for klynge å regne, kommer vi tilbake til. Felles med de andre klyngene vi omtaler, er et stort antall medlemsbedrifter som alle er engasjert i sjømat om enn på ulikt vis. Scalmarin hører til produsentene, 33 i tallet. Lofoten Blue Harvest, Lerøy Sjømatgruppen, Hopmark Havfiske, Myklebust Havpro­dukter, Tango Seaweed og Norges Sildesalgslag er også om bord, sammen med mange andre.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå