Smak av kysten er en stayer som har holdt fast på at det kan lønne seg å gi sjømatkundene en uforglemmelig opplevelse, og at nettverksbygging, kunnskap og inspirasjon er oppskriften. Byen er Bergen, men landet er Norge.
Daglig leder Knut Magnus Persson i Scalmarin trenger ikke grave dypt i karet for å hente opp et par håndfuller med flatøsters og kuskjell. Kollegene Ion, Tiberiu og Ionut er opptatt av å gjøre klar forsendelser med kamskjell fra ladningen Persson tok imot i natt. Det hele skjer på Rong kai i et unnselig lite hvitt hus, som få utenforstående hadde trodd forsyner norske sjømatelskere med stadige høydepunkter og overraskelser. Nå fisker han opp en ganske så fantastisk, rød kråkebolle. Og et knippe teppeskjell. Det meste har Scalmarin-gjengen hentet opp selv, ved hjelp av dykkerutstyr og båter plassert på strategiske steder i Sotra-skjærgården.
— Vi leter opp arter som ikke er utnyttet langs norskekysten og kanskje tidligere ble benyttet til agn for linefiske, men ligger ubrukt i sanden i dag, sier Scalmarin-sjefen.
Smak av skalldyr
Vannet som strømmer gjennom karene henter de fra 120 meters dyp og er en forutsetning for at Scalmarin har fått det til, både med tanke på kontroller og krav, og med godord fra kokker og restaurantgjester. Kjente steder som Maaemo, Noma og unikumet Under utenfor Lindesnes er blant kundene. Lekkerhetene fra Scalmarin er ikke slikt den gjennomsnittlige hjemmekokken gir seg i kast med på en tirsdag. Coronaduppen hos restaurantene har vært mer enn merkbare, men nå nyter Persson og de tre andre pes og pågang. I varebilen utenfor lastes isoporkasser til kjente grossister og i varierende grad kjente restauranter. Mange har én ting til felles med Scalmarin utover å være involvert i handel med skjell og andre godsaker fra bunnen. De hører med i nettverket Smak av kysten.
— Smak av kysten samler både restauranter og små og store leverandører, som ofte har de samme kundene, og der man på begge sider er opptatt av kvalitet og sesong. Smak av kysten har vært veldig bra. Nettverket når ut til bransjen, og er flink til å ta initiativ og promotere. For oss blir det både et nettverk og en slags reklameplass som gjør det mulig å vise produktene frem til restauranteiere og andre. Nettverket bedrer også logistikken: Dersom noen sender til en restaurant, kan man legge en annen vare ved pallen, sier Persson.
Nettverket Smak av kysten er tema for denne artikkelen, som også inngår i «Norsk Fiskerinæring»s serie om klynger. Hvorvidt Smak av kysten faktisk er for klynge å regne, kommer vi tilbake til. Felles med de andre klyngene vi omtaler, er et stort antall medlemsbedrifter som alle er engasjert i sjømat om enn på ulikt vis. Scalmarin hører til produsentene, 33 i tallet. Lofoten Blue Harvest, Lerøy Sjømatgruppen, Hopmark Havfiske, Myklebust Havprodukter, Tango Seaweed og Norges Sildesalgslag er også om bord, sammen med mange andre.