Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

3 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 3 – 2022

Lukk

NF's blå

Meningspanelet

INGES hjørne

Guldens Lupe

Månedens Gullfisk

Leder

Tar ordet

Sandøys kommentar

Lek med tall

Historiske godbiter

Månedens intervju

Hempels kommentar

Sjømatklynger

Ferdigsnakka

Sundnes kommentar

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

Fisk og Forskning

Duellen

Bok på kroken

Stad skipstunnel:
Hull i fjellet eller hull i hodet?
En studie i statlig trenering

Skipstunnelen gjennom foten av Stadlandet er bortimot meningsløst i et økonomisk kost/nytte-perspektiv. Det er Operaen i Oslo også.

Historien om Stad skipstunnel startet for snart 150 år siden. Idéen om å bygge en skipstunnel for å unngå det fryktede Stadha­vet ble lansert i Nordre Bergenhus Amtstidende alt i 1874. Med dette som utgangpunkt tok det altså 147 år før Stortinget fattet den endelige beslutningen. Det skjedde 11. mai 2021 og nå er arbeidet begynt. (Ill: Kystverket)
Utgave nr. 3

På midten av 1980-tallet reiste fiskeren, bokselgerne og lokalpo­litikeren Johannes Baldersheim den lange veien fra Bømlo til Selje for å snakke varmt om en skipstunnel ved Stad, slik at båttrafikken kunne slippe det ekstremt værharde havstykket uten­for Stadlandet — kjent som det tøffeste og farligste langs norskekysten. Til å begynne med ble Baldersheim sett på som en skrulling da han ringte daværende ordfører i Selje, Åge Starheim, og fortalte om idéen. Men etter flere møter ble ordføreren over­bevist, og i 1985 ble det holdt folkemøte om Stad skipstunnel i Selje. Siden har prosjektet vært igjennom utallige utredningen og en kontinuerlig politisk kamp med utallige oppturer og nedturer.
Det som til slutt skulle bli avgjørende var at regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF måtte forhandle med Fremskrittspartiet for å få flertall for statsbudsjettet for 2021. Fremskrittspartiet krevde da 75 millioner kroner i oppstartsmidler til Stad skip­stunnel, og sikret dermed at det «gryteklare» prosjektet fikk den nødvendige startbevilgningen. Her er hele historien siden 1991, fargerikt ordlagt av Johán H. Williams.

Ingen vet hvor mange liv som er gått tapt over Stad, men det er ikke få. Dette er en knalltøff strekning som man bør tenke seg om både én og to ganger før man krysser i virkelig dårlig vær. Stadtunnelen vil gjøre at mange slipper å ta dette valget. I følge Kystverket kan 84 prosent av dagens skipstrafikk bruke tunnelen.
Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Relaterte saker

Verdt å vite om Havbruksmeldingen

Det blir opp til politikerne å bestemme tempoet.

Kampen om råstoffet føles ikke rettferdig når naboen nesten uansett kan tilby en krone eller mer for fisken med penger hentet fra grunnrente på fiskeri eller oppdrett.

Leder

Samarbeid og dialog er også viktig, men om det medfører at man går tilbake til start for å få med seg alle, og aktørene trekker i ulike retninger, risikerer vi nettopp det Bellona advarte mot: sneglegang i stedet for fremdrift.

Leder
Sideblikk
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå