Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2022

Lukk

Leder

Leder

NF's blå

Guldens Lupe

Meningspanelet

INGES hjørne

Frode Blakstad

Høyviks kommentar

Månedens intervju

Kommentar

Østensjøs kommentar

på kanten

Hempels kommentar

Ferdigsnakka

Hvordan ledes de store?

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Nye investeringer

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Duellen

INGES hjørne

Ondt ofte lider den Fiskermand

Jeg har plukket frem Claus Frimanns beste dikt, det mest kjente, mest elskede og mest sungne fra samlingen «Den syngende Søemand» i 1793. Det heter «Den norske Fisker».

Skrevet av:

Inge Andreas HALSTENSEN

Utgave nr. 11/12

Da en fransk luftskipper falt ned med ballongen sin i 1790, skrev dikterpresten Claus Frimann en vise med følgende lakoniske kommentar: «Lad flyve, hvo som flyve vil. Jeg flyver ei.» Han brukte kanskje anledningen til å kommentere sin diktergjerning; at han ikke ville begeistre med patos eller klage i den dype moll, men heller skrive om vanlige folk og deres virksomhet hjemme i Selje og Davik i Nordfjord. 

Claus Frimann var dikter og luthersk sogneprest i Davik i Nordf­jord i perioden 1781-1822. Han var kjent for sin skrivekunst, og sine mange skildringer om livet og virke til sjøfolk og fiskere.

2022 har vært litt av en ballongferd med en norsk økonomisk flukt mot stjernene. Samtidig er problemene så store at vi frykter den samme skjebne som vederfartes den franske ballongskipperen. De fleste av oss har sutret. Det er en norsk spesialitet. Over milliardene som ingen tør bruke, inflasjonen, rentene, strømregningene, matprisene, klodens oppvarming, skattene og skatteflyktningene.

Kommentariatet har hatt et særdeles travelt år. Og vi må bare innrømme: Vi hører sutring, vi formidler sutring og vi sutrer gudhjelpemeg selv også, for det meste. Jeg må faktisk be om tilgivelse og avslutte sutreåret 2022 med en omskrivning av Claus Frimann: «Lad sutre, hvo som sutre vil, Jeg sutrer ei.» Selv om den norske ballongen skulle falle ned. For nå er det jul, nå er det endelig tid for gleden, for sangene og for poesien. 

Prestegården i Davik ble bygd i 1741, og var embetsboligen til Claus Frimann fra 1780 til 1823. Menigheten hadde vært med på å bekoste byggingen av våningshuset, borgstoven og fjøset. De andre husene — låve, stall, smalefjøs, grisehus, stabbur og eldhus var prestens private eiendom. Disse måtte løsest inn til takst av hver nye prest. (Tegning: Chr. Tønsberg 1848)

En rangering av de gamle norske poetene vil føre Håkon den gode’s hoffskald Øyvind Skaldespiller til topps. Han skrev Håkonarkvadet i 960. Deretter nordlandspresten Petter Dass og like bak Claus Frimann, som levde fra 1746 til 1829. Han var prestesønn og vokste opp i Selje i Nordfjord. Skoleflinke prestesønner på den tiden ble sendt til København i prestelære, og Claus Frimann fikk prestekall i Davik i Nordfjord i en lang og behagelig prestegjerning fra 1781 til 1822.

Som barn av sin tid gikk han inn i presterollen med autoritet og pondus, men han var ikke tidstypisk i sin diktning. I studentdagene i København vanket også han i det glade Norske Selskab hos madam Juel i Bredegade, der unge, patriotiske nordmenn i fest- og punsjrus drømte om en oppvåkning av Norge, «Kiæmpers Fødeland». Men den førromantiske, stiliserte, livløse og fedrelandsforherligende poesi med patos var ikke Claus Frimanns greie. «Hvad jeg bedst kiender, kan jeg bedst synge om.» Han følger i Petter Dass’ fotspor, og det han best kjenner er det daglige liv i arbeid og hvile, på land og sjø, slik det arter seg for dem som bor ved den norske vestkyst.

Hans mest verdifulle utgivelser kom midt i hans prestegjerning, dvs. på tampen av 1700-tallet. Sognepresten i Davik steg ned fra sin høye prekestol og blandet seg med gårdsarbeiderne, leilendingene og fiskerne. Han opplevde deres strev, deres lengsler, deres urettferdighet og pine. Og han våget å utfordre eliten i samfunnet, som de svakes talsmann. Han kan f.eks. skildre budeiene som skal melke kuene til kvelds etter en dag i saftig, grønt, sætergress:

«Da hilser Qvæget dem fra kløverrige Plet,
Som tungt og stønnende ei lenger byrden taaler;
De sette sig i Kreds, ømt trykkes Yveret (juret)
Og surrende i Spanden Melken straaler.»
Den norske fisker 

Claus Frimann tok lystig del i sammenkomstene til Det norske selskab i København. Dette maleriet av Eilif Peterssen ble malt i 1892 og viser en munter og fuktig aften hos madam Juel i Bredegade i 1780. Dem var det nok mange av!

Jeg har plukket frem Claus Frimanns beste dikt, det mest kjente, mest elskede og mest sungne fra samlingen «Den syngende Søemand» i 1793. Det heter «Den norske Fisker», og lyder slik:

Ondt ofte lider den Fiskemand,
som ud maae fare før Hanen galer,
al Dagen pladske i kolde Vand,
paa Hiem ei tænke før Solen daler,
i vaade Trøie,
Sneedriv i Øie
O, sad i der, I guldklædte høie!

I andet fandt. 
Dog, snar gaaer Dagen, og alting let,
naar Drotten ramler, og Lod ei standser,
og Kniv ei hviler paa
Madding-Brædt,
og Fisken op efter Snoren dandser;

da spares Arme
at bankes varme,
Madkisten glemme de tomme Tarme,
som skrege før. 

Saa mangt nu tænker den Fisker paa,
mangt med sig selv nu han monne snakke:
i Aar skal Jorddrot mig lade staae,
i aar ei kastes jeg ned for Bakke;
det har ei fare, 
nu faaer jeg Vahre,
i Aar skal Fogden min Gryde spare
for Skat og Told.

God Hustru oppe seer ud igien;
det qvælder tilig, og kold er Stuen,
i Krogen setter hun Rokken hen,
i Asken rager, giør Ild paa Gruen;
tung op fra Stranden
ind stamper Manden,
tre vaade Trøier, en efter anden,
han slænger hen. 

Akkurat hvordan den norske fiskermann så ut på 1700-tallet, kan bare fantasien hjelpe oss med. Bergens-maleren Jacob Bratland (1859-1906) mente det var omtrent som dette. Maleriet er malt i 1889 — 60 år etter av Claus Frimann døde. (Foto: Lillehammer Kunstmuseum)

Vers 1

I vers 1 møter vi diktets hovedperson, en «Fiskermand». De fiskerne Frimann kjente, var kystfiskere fra det ytterste havgapet, Selje, der den brede fjorden Sildegapet åpner seg ut mot havet og tar imot gytemodne storsildmengder, titusenvis av tonn hver vinter og vår etterfulgt av beitende storsei og -torsk. Hans nære befatning med sildefiskeriet og sildefiskerne ga han tilnavnet «Sildepresten». 

Det var en vanlig oppfatning blant mange amtmenn på Vestlandet at kystfiskerne var ulik fjordfiskerne og landmennene (bøndene) lenger inne. «Jo nærmere Søekysten, jo mere viger god Tænkemaade fra Almuesmanden, som bliver en Blanding af fremmede Nationers, Hollandsk i særdeleshed, med egen.» skrev Amtmann Peder Holm i Vest-Agder i 1773. Dessuten anså man det for negativt at bønder som bodde ved havsiden hadde mer lyst til å segle eller fiske enn dyrke jorden. Embetsmennene mente videre at fjordfolket tok bedre vare på ekte norske skikker og levemåte; de var dessuten sterkere og modigere enn kystfolket, som også var mindre av vekst og fysisk svakere. Manglende styrke hos kystfolket kom av den fuktige sjøluften og for mye fisk på menyen! Denne «havdunsten» påvirket visstnok folkelynnet. Rå og tung kystluft gjorde folk i vest trege og tungsindige fordi de fikk for tykt blod. Dårligst var psyken blant de eldre, men heller ikke ungdommen «besider nogen høj Grad af Munterhed». 

En tidligere prest i Davik mente at kystfolket var ustadige, lettsindige med hang til drukkenskap. Dessuten var de urenslige. «Her er en gjennemtrengende Skidtsomhet», skriver presten Fritzner Greve i Austevoll når han rapporterer om tilstanden i sognet til København. I tillegg til et dårlig kosthold, bodde de i lave og trange stuer med dårlig og usunn luft av våte sjøklær. De spiste mye hard, vindtørket, speket og ufordøyelig kost og dessuten mye fisk og lever sammen med dårlig vann. De elsket tobakk.   

Verre kan det vel ikke bli. Man ledes til forundring over at disse menneskene i det hele tatt var i stand til å formere seg og opprettholde en viss bosetting i de ytre strandområder. Men Claus Frimann må ha elsket disse forhutlede stakkarene likevel.  

Ingen har anskueliggjort juksafiskernes tøffe hverdag bedre enn billedkunstneren Kaare Espolin Johnson. Han ble født i Surnadal i 1907 og døde i 1994 på Ljan i Oslo. Denne tegningen som heter nettopp «Juksafiskerne», er laget i 1976.

Han tar oss med om bord i robåten til fiskermanden sin, med hans fiskesnøre (drott, lodd og snor), kniv og maddingbrætt (agnbrett). På denne tiden var man så vidt begynt å drive med liner og garn. Disse redskapene var effektive, og snørefiskerne protesterte; garn og liner var en trussel mot en hevdvunnen levemåte som måtte skjermes mot det nye. Men de konservative ble snart oversett; de var dømt til å tape mot fremskrittet, den gang som i dag. Vår mann i robåten hører til de trauste. Jeg ser for meg en tilårskommen kystfisker som er leilending eller husmann, lutfattig, kjempende for overlevelse og for å klare sine forpliktelser med sin enkle båt, sitt snøre og agnbrett. Han ror under en konstant angst for ikke å klare leien til storbonden og skatten som fogden snart skal hente. Her finnes ingen rettferdighet eller nåde. De ror ut på vågen, fiskermanden og Claus Frimann, mens det ennå er mørkt (før hanen galer) og kommer hjem etter solefall. Det er kaldt og vått, snøen driver mot ansikt og øyne, dessuten er fiskermanden underernært og sulten — «de tomme tarme som skrege før». 

Overfor all denne elendigheten overmannes dikterpresten av sitt egent raseriutbrudd : «O, sad i der, I guldklædte høie! I andet fandt». Han har altså krympet seg, prestemannen, over stakkaren i båten; han forarger seg over sin egen stand, over embetsstanden og godseierne som behandler leilendinger og husmenn med tydelig arroganse. Det er dristig tale fra Sildepresten; dette er en tid uten talefrihet, det kan straffe seg å tillate seg en viss uærbødighet. Så ble da også Davik-presten holdt under oppsikt. Her var et menneske, en prest til og med, med opprørske tendenser. Han fikk beholde kappe og krage, kanskje fordi kongemakten i disse årene var svekket; en gruppe embetsmenn i Kongens regjering med liberale idéer, fikk styre en stakket stund. De kalles Det opplyste enevelde, inspirert av revolusjonene i Frankrike i 1789  og i Amerika i 1776. 

Vers 2

I vers 2 forandres plutselig den dystre, hustrige morgenstunden før hanen galer til en feststund; fiskermanden har funnet sitt méd, og fisken biter! Claus Frimann ramser opp hva som skjer i barnlig begeistring der alle setningene begynner med «og»: «Og alting let», «og lod ei standser», «og kniv ei hviler», «og fisken op efter snoren dandser». Dikteren blir andpusten og gamlingen blir yr og varm. Han banker ikke floke og kjenner ikke sulten lenger.

 Vers 3

I vers 3 skjer noe forunderlig. Dikteren flytter seg inn i fiskermandens hode. Hans mangehånde bekymringer overskygges av fiskefesten. Men samtidig kommer to nye aktører inn på scenen: Jorddrotten, altså storbonden og godseieren— og fogden, dvs. skattefuten. Heri ligger dikterens genistrek. I åtte enkle verslinjer med glimrende rim og rytme åpenbares den daglige livskamp mange norske kvinner og menn måtte utkjempe på 1700-tallet. De fleste i dette landet bodde på landsbygden. Mange var leilendinger, dvs. de leide jord og grunn hos storbonden og skyldte ustanselig betaling for jorda de leide. Vi ser det samme ute i Europa, f.eks. i England, der man betalte «groundrent» eller grunnleie, et ord økonomene har lånt og oversatt feil til «grunnrente». Det var jordeieren som bestemte vilkårene, og historikerne kan berette om en utbredt kynisme. Men fiskerbonden hadde tross alt en dobbel mulighet for å berge hjemmet sitt. Han kunne dyrke naturalia og han kunne fiske. «I Aar skal Jorddrott mig lade staae, i Aar ei kastes jeg ned for Bakke.» 

Den andre kreditoren som herjer i fiskermandens hode, er likevel den verste: Fogden, skattefuten. Han var Kongens mann og ansvarlig for inndriving av skatt fra vanlige folk. Særlig på 1500-tallet ble flere fogder drept av rasende bønder når skattetrykket ble for stort og fogdene for grådige. I ufredstider trengte kongemakten ekstra mye, og folk flest måtte bidra ekstra til finansiering av gale krigseventyr. Og fogdene skulle vel ha sin del av kongens penger.

I vårt tilfelle tenker fiskermanden at fogden skal spare hans gryte for skatt og toll, dvs. at han skal hente naturalia (landbruksprodukter eller fisk) fra mannens gryte, eventuelt selve gryten hvis det ikke fantes naturalia eller riksdalere. Redselen var stor for å bli kastet ut av hjemmet, «ned for Bakke». 

«Han ville aldrig gjøre noget, bare ligge og grave i asken». Eventyrskikkelsen Askeladden malt av Theodor Kittelsen i 1900. Originalen eies av Nasjonalmuseet. Drømmeren Askeladden ble trolig skapt av folk som følte seg ubrukbare og verdiløse, skriv­er Inge Halstensen. (Foto: Nasjonalmuséet)

Hver linje i dette verset bidrar til å synliggjøre et samfunn som  i sin fattigdom og sin primitive statsforfatning med konge- og embetsmannsvelde behandler mennesker med den usleste kynisme. For å overleve, må menneskene etablere et visst psykologisk forsvar. Den ene løsningen er dagdrømmen. Den store helten i folkeeventyrene, Askeladden, er trolig skapt av folk som følte de var ubrukbare og verdiløse, liksom Askeladden. Han bryter ut av elendigheten, reiser seg fra gruen og vinner prinsessen. Men dagdrømmen er kortlivet. Og da drives 1700-tallsbefolkningen til spriten. Den rir nordmennene som en mare på denne tiden, helt frem til forbudstiden fra 1907. Leilendingssystemet skriver seg fra 1100-tallet da slaveriet ble avviklet og kristendommen innført. Slavene utgjorde mer enn halvparten av befolkningen. Kanskje ble slaveriet heller utviklet til et leilendingssystem, og ikke avviklet. Fra 1700-tallet får bøndene omsider kjøpe leilendingsgårder. Spesielt ute ved kysten, i fiskeridistriktene, beholdt man systemet lenge.

Vers 4

I det siste verset tar poeten oss med inn i fiskermandens stue, som ifølge amtmannen var lav, fuktig og helsefarlig. Men det vet ikke de to som kjemper for å beholde sitt vesle reir. Der har hun ventet på han hver eneste dag gjennom hele livet, ved rokken og ved vinduet, alltid speidende etter båten der ute, sammen med et halvt snes unger hvorav halvparten dør før de er fem år. Det hendte at kystkvinnene ikke fikk fiskermanden sin hjem igjen. I Austevoll har vi registrert navnene på 300 som forsvant fra 1700 til i dag. Prestene brukte den faste  formuleringen som vi finner i kirkeboken: «Omkom ved ulyckelig Hendelse på Søen. Ej gjenfundet». 

Hun spinner ull fra utegangersauene og er redd for å miste mannen: «God Hustru seer ud igjen». De har bare hverandre; skilsmisse er ikke oppfunnet. Hun gjør ild på gruen når mannen er ventendes. Ikke før, de må spare på veden, men han trenger å varmes når han kommer.

I dag er det vanskelig å fatte hvor stusselig og fattigslig livet på en husmannsplass kunne være. Mor satt hjemme, ofte med mange barn, og ventet på at far skulle stå i døråpningen med mat til familien.

Og når han kommer, understrekes hans trette, stampende steg i versets tunge, bankende rytme:

«Tung op fra Stranden,
stamper Manden,
tre vaade Trøier,
en efter annen,
han slenger hen.»   

Kanskje feiret de to jul i den vesle stuen, med en ekstra kubbe i gruen? De kunne nok ikke lese, men prestemannen Claus Frimann har trolig fortalt om barnet som ble født i en rå og fuktig stall, og de har skjønt, bedre enn de fleste, hvordan det måtte oppleves av foreldrene, som i tillegg måtte flykte med barnet fra den jødiske kongemakten, Herodes. Også det har de skjønt så altfor vel, at kongemakten kan være en trussel mot eksistensen.

Kanskje har presten også fortalt om den rike mannen og Lasarus, som døde syk ved rikmannens stengte port og ble båret hjem av englene. Alle disse milliarder av forhutlede mennesker har maktet å holde håpet levende gjennom 2022 kristne år — at alt skal bli bedre en gang, krigen, fattigdommen og undertrykkelsen, i alle fall når reisen er slutt. «Swing low, sweet chariot, coming to carry me home», sang deres himmellengtende slavefrender på bomullsmarkene i Alabama. Gud signe dem alle for deres drøm om en bedre verden. Måtte også vi holde ut. God jul til oss alle.

Relaterte saker

Silje Remøy
Tar ordet

Stortinget og Havbruksmeldingen:
Hva nå?

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå