Lek med tall
Femdobling på 15 år!
Fra vel 40.000 tonn i 2005 til ca. 200.000 i år. Flytransporten av laks er nesten femdoblet i løpet av de siste 15 årene. Plusser vi på 15 prosent for emballasjen og isen, vil den totale transportvekten i år utgjøre ca. 230.000 tonn. Den har aldri vært høyere. Mange er skeptiske til denne utviklingen, og mener at vi ikke lenger kan eksportere laks med så store utslipp av klimagasser. Om kritikerne blir bønnhørt gjenstår å se. Utviklingen de seneste årene tyder ikke på det. Til det er flyfrakten faktisk for billig!
Flyskam er årets moteord. Det oppsto i Sverige i 2018, og har spredt seg som en ildbrann over hele Europa. Alle vet hva det betyr. Å fly er ikke godt for miljøet. At flyskam er et spesielt aktuelt moteord i Norge bør ikke forundre noen.
Målt i antall flyreiser per innbygger troner nemlig Norge suverent på flytoppen i Europa. Innenriks flyr nordmenn i snitt ca. tre ganger per år. Det er nesten fire ganger mer enn i land nummer to på denne listen, Sverige, der folk flyr 0,8 turer per år. Tre av Europas 16 mest trafikkerte innenriksruter er utrolig nok i lille Norge. Geografien må selvsagt ta mye av skylden. Vår skyhøye levestandard også.
I år vil hver person i Norge i gjennomsnitt foreta 7,3 flyreiser. Da er også utenlandsreisene tatt med. Det er dobbelt så mange som i Sverige og fire ganger flere enn i Europa. Til sammenligning ved vi at bare én av fem mennesker i verden har sittet i et fly!
Siden 2005 har Norge mer enn doblet flytrafikken totalt fra 18,6 til nesten 40 millioner passasjerer. Og til tross for at vi allerede ligger suverent på flytoppen i Europa, skal vi fly enda mer. Frem mot 2050 antar Avinor at flytrafikken i Norge vil øke til 90 millioner passasjerer per år. I så fall vil hver nordmann om 30 år fly dobbelt så mye som i dag. Så vil tiden vise om flyskammen gjør disse spådommene til skamme!