Nye investeringer
Helnorske «Volt Harvest II» i gang
Hybriddrevne og helnorske «Volt Harvest II» er alt i gang med bløgging og transport av laks.
Skrevet av:
Ask Sivsønn Gulden
Siden oppstarten i 1972 har Remøy Management driftet mer enn 60 fartøy for fiskeri, kabellegging, kystvakten og marinen. Nå har rederiet sammen med Fitjar Mekaniske Verksted, Heimli og Optimar utviklet og mottatt en ny og helnorsk bløggebåt. Navnet er «Volt Harvest II» og båten er allerede i gang med bløgging og transport av laks.
«Volt Harvest II» er 38,7 meter lang og 10,2 meter bred. Farten ligger på rundt 11 knop. Båten har åtte lugarer med plass til ti personer. Som så mange andre prosjekter under herjingene til covid-19 har også «Volt Harvest II» blitt noe forsinket. Nybåten er som resten av Norges befolkning nøye testet, og har ifølge daglig leder i Remøy Management, Even Toreson Remøy, bestått med glans.
— Selve byggeprosessen ble noe påvirket av covid-19, og som følge av redusert arbeidskraft i perioder ble overleveringen forsinket noen uker. Men i det store bildet har det gått meget bra uten store overraskelser. Vi har tatt oss god tid før oppstarten for å luke ut eventuelle småfeil, samt kjørt mange tester. Dette gjorde at det gikk veldig greit å ta om bord og losse den første lasten, sier Remøy.
Hybriddrevet
Fartøyet kan laste mellom 20.000 og 25.000 fisk i timen, avhengig av størrelsen. Med fisk med snittvekt på 5 kilo skal «Volt Harvest II!» kunne laste mer enn 100 tonn i timen.
Er det noen miljø- og velferdsmessige fremskritt?
— Den raske lastehastigheten gjør at fisken kun trenges i merden i kort tid. Dette er et velferdsmessig fremskritt. Fisken blir bedøvd og bløgget rett etter den kommer om bord. Vi snakker om sekunder. Det reduserer fiskens stressperiode, hvilket også er et velferdsmessig fremskritt. Ved å bedøve og avlive fisken på merdkanten blir dessuten håndteringen av fisk minimert. Dette fører til en mindre stresset fisk, og vi unngår at fisk dør uten korrekt bedøvelse og bløgging, forklarer Remøy, og fortsetter: