
Skrevet av:
Johán Henrik WILLIAMS
Gange-Rolv er en berømt og beryktet skikkelse fra vikingtiden angivelig født på Sunnmøre. Han var sønn av Ragnvald Mørejarl, kjent som jarlen som klippet Harald Hårfagre etter at Norge var samlet til ett rike. Hvilke fiskere fra regionen som er av Gange-Rolvs ætt kan vi sikkert snakke om på landsmøtet til Norges Fiskarlag i høst.
I denne artikkelen skal det dreie seg om fiskebåtmotorer, som faktisk har en viss relevans til den gamle vikinghøvdingen og sagafiguren når det kommer til fremdrift av fiskebåter.
Gange-Rolv var nemlig også navnet på en norsk båtmotor produsert av Sannes Motor og maskinfabrikk i Ålesund i perioden 1912 til omkring 1920. Bjørnsund var en annet båtmotor. Den ble produsert på Nordre Bjørnsund i ytre Romsdal av Theodor Tande, som var utdannet smed og begynte å levere motorer i 1907. På folkemunne ble motorene kalt «Kamp og Strid», mest på grunn av at de var upålitelige og vanskelige å starte. Dette var bare to av de utallige båtmotorfabrikantene som poppet opp langs norskekysten og tok del i motoriseringen av den norske fiskeflåten rundt forrige hundreårsskifte. Med de flotteste og mest fantasifulle navn.
Jeg har gravd i arkivene og funnet gull. En av kildene heter Rolf A. Solberg fra Stavern. Med tillatelse har jeg hentet fra hans nettportal Allsidius.no, som jeg anbefaler alle å besøke. En annen kilde er Tron Wigeland Nilsen. Han har kartlagt motoriseringsperioden fra 1890 til rundt 1920, hvor portalen «Motorbåtens inntog» er et funn for historisk interesserte. Dertil kommer MTDB.no, som er en historisk samleside over norske båtmotorer.
Mitt utgangspunkt har vært å illustrere hvordan det store norske mangfoldet med motorprodusenter på hvert eneste nes og holme — Norge hadde over 200 ulike motorprodusenter, har forsvunnet fra markedet.
I dag dominerer store globale aktører i asiatiske land, som produserer båtmotorer både billigere og minst like godt som lokalt i Norge. Et motoreventyr i særklasse er Jo-Bu Mekaniske Verksted AS, etablert på Nesodden i 1947. Dette selskapet produserte i alt 342.000 motorsager, og var i noen år verdens største motorsagprodusent. Det båtrelevante med Jo-Bu var, at verkstedet på 1950-tallet laget et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor.

Formål og historie
Under skreifisket i Lofoten var det samlet store mengder fiskefartøy på meget begrensede havområder, hvilket gjorde det nødvendig å fastsette lover og regler for å opprettholde orden. Herunder ble det også så tidlig som 23. mai 1857 fastsatt regler om at alle deltakende fiskefartøy i Lofoten skulle være merket under fisket. Senere ble tilsvarende regler innført også for andre deler av kysten der det foregikk store fiskerier.