Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 – 2025

Lukk

Leder

NF's blå

Meningspanelet

INGES hjørne

Jonny Berfjord, Norges Sildesalgslag

Månedens intervju

Williams kommentar

Ferdigsnakka

Sjømatnæringen på lerret

Nye investeringer

Nye investeringer

På tampen fra Provence

Duellen

Sundnes kommentar

Månedens Gullfisk

Silje Remøy

Sideblikk

Aktuelt

Aktuelt

Williams kommentar

Hvor gikk Gange-Rolv?

Jeg har gravd i arkivene og funnet gull.

Vi klarer ikke å la være. Theodor Tande, broren til redaktørens oldefar, hadde agenturet på «Lysekilmotoren» i Nordafjelske Norge og produsert også en egen motor i Smia på Nordre Bjørnsund; «Bjørnsundsmotoren». Den kom i ulike størrelser; 3 hk, 5 hk og 6 hk med 1 sylinder og noen med 2 sylindre samansatt av to 1 sylinders 6 hk. De første årene var det stor aktivitet i smia. Hele fiskeflåten skulle gå fra seil til fremdrift med motor. Bjørnsundsmotorene ble montert ved Nordre Bjørnsund Slip og var en etterligning av «Lysekilmotoren». Den var ikke alltid samarbeidsvillig og ofte vanskelig å starte. På folkemunne gikk den derfor under navnet «Kamp og stri». Motoren ble satt inn i fiskebåter, men ble også brukt som stasjonær motor til treskeverk. (Foto: 1906)
Utgave nr. 5

Skrevet av:

Johán Henrik WILLIAMS

Gange-Rolv er en berømt og beryktet skikkelse fra vikingtiden angivelig født på Sunnmøre. Han var sønn av Ragnvald Mørejarl, kjent som jarlen som klippet Harald Hårfagre etter at Norge var samlet til ett rike. Hvilke fiskere fra regionen som er av Gange-Rolvs ætt kan vi sikkert snakke om på landsmøtet til Norges Fiskarlag i høst.

I denne artikkelen skal det dreie seg om fiskebåtmotorer, som faktisk har en viss relevans til den gamle vikinghøvdingen og sagafiguren når det kommer til fremdrift av fiskebåter.

Gange-Rolv var nemlig også navnet på en norsk båtmotor produsert av Sannes Motor og maskinfabrikk i Ålesund i perioden 1912 til omkring 1920. Bjørnsund var en annet båtmotor. Den ble produsert på Nordre Bjørnsund i ytre Romsdal av Theodor Tande, som var utdannet smed og begynte å levere motorer i 1907. På folkemunne ble motorene kalt «Kamp og Strid», mest på grunn av at de var upålitelige og vanskelige å starte. Dette var bare to av de utallige båtmotorfabrikantene som poppet opp langs norskekysten og tok del i motoriseringen av den norske fiskeflåten rundt forrige hundreårsskifte. Med de flotteste og mest fantasifulle navn. 

Jeg har gravd i arkivene og funnet gull. En av kildene heter Rolf A. Solberg fra Stavern. Med tillatelse har jeg hentet fra hans nettportal Allsidius.no, som jeg anbefaler alle å besøke. En annen kilde er Tron Wigeland Nilsen. Han har kartlagt motoriseringsperioden fra 1890 til rundt 1920, hvor portalen «Motorbåtens inntog» er et funn for historisk interesserte. Dertil kommer MTDB.no, som er en historisk samleside over norske båtmotorer.

Mitt utgangspunkt har vært å illustrere hvordan det store norske mangfoldet med motorprodusenter på hvert eneste nes og holme — Norge hadde over 200 ulike motorprodusenter, har forsvunnet fra markedet.

I dag dominerer store globale aktører i asiatiske land, som produserer båtmotorer både billigere og minst like godt som lokalt i Norge. Et motoreventyr i særklasse er Jo-Bu Mekaniske Verksted AS, etablert på Nesodden i 1947. Dette selskapet produserte i alt 342.000 motorsager, og var i noen år verdens største motorsagprodusent. Det båtrelevante med Jo-Bu var, at verkstedet på 1950-tallet laget et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. 

JoBu Mekaniske Verksted AS i Drøbak ble stiftet i 1947 av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk og produserte motorsager og andre skogsmaskiner i perioden 1948 til 1979. JoBu startet virksomheten på Nesodden, men flyttet i 1953 til nye fabrikklokaler i Drøbak. Dette flyfotoet av Jo-Bu Mekaniske Verksted i Sagaveien 13 i Drøbak ble tatt i 1957. Nedenfor fabrikken ses Brødrene Krångs mekaniske verksted. (Foto: JoBu)

Formål og historie

Under skreifisket i Lofoten var det samlet store mengder fiskefartøy på meget begrensede havområder, hvilket gjorde det nødvendig å fastsette lover og regler for å opprettholde orden. Herunder ble det også så tidlig som 23. mai 1857 fastsatt regler om at alle deltakende fiskefartøy i Lofoten skulle være merket under fisket. Senere ble tilsvarende regler innført også for andre deler av kysten der det foregikk store fiskerier. 

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

Klimakravene vil i økende grad styre hvilke aktører som får vokse – og hvordan. Her spiller leverandørbransjen en avgjørende rolle som strategiske partnere.

Sideblikk
På tampen fra Provence

Havrommet

Det verste av alt er at mange politikere tror at det alltid...
Sjømatnæringen på lerret

Lofotbrev

«Enkelte sto og leste sitt brev eller leste det opp for en...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå