Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

6/7 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 6/7 – 2025

Leder
Sideblikk
NF's blå
Brev fra leserne
Meningspanelet
Solveig Ingeborg Gaasø
INGES hjørne
Geir Ove Ystmark, Sjømat Norge
Månedens intervju
Årlige oversikter
LAKS PÅ BØRSEN
Nye investeringer
Høyviks kommentar
Årlige oversikter
Williams kommentar
Sjømatnæringen på lerret
Sundnes kommentar
På tampen fra Provence
Duellen

Enorme kvoteverdier

Har vi strukturert nok nå?

Selv småsjarker kan i dag ha fiskerettigheter verdt millioner av kroner. 130 millioner kroner per 100 basistonn i ringnot priser ringnotflåtens samlede rettigheter til over 50 milliarder kroner. 460 millioner per kvotefaktor i torsketrål gir en samlet verdi for torsketrålernes rettigheter på nesten 40 milliarder. Absolutt ingen hadde trodd det for 30 år siden.
Utgave nr. 6/7

Skrevet av:

Thorvald Tande

Redaktør

En fullstrukturert torsketråler har i dag kvoteverdier for rundt 2 milliarder kroner. En ringnotbåt med 850 basistonn og to kolmuletillatelser har rettigheter verdt 1,7 milliarder og de største pelagisk trålerne sitter på kvoter til godt over 1 milliard.
De største aktørene i kystflåten kan samle kvoterettigheter for et sted mellom 1,7 og 1,8 milliarder kroner per båt. Ja, du leste rett! Selv 20-metringer i kystflåten kan sitte med rettigheter verdt 6-700 millioner kroner.
Likevel er det de som mener at kvotetakene er for lave og at det må struktureres mer.
Vi er i tvil.

Mye vil som regel ha mer. Vi har derfor ingen problemer med å forstå de som i dag stanger mot kvotetakene og gjerne vil samle enda mer fiskerettigheter på sine båter. Samtidig forstår vi også de som mener at dagens strukturordninger er mer enn gode nok, og at det å kunne samle fiskerettigheter for to milliarder kroner på en båt bør holde i massevis. Når selv enmanns-sjarker på ti meter kan sitte på kvoterettigheter verd over 15 millioner kroner, har strukturprosessen gått langt nok.

Et annet poeng hører også med; det er fortsatt rom for betydelig mer strukturering innen de kvotetakene som gjelder i dag. I følge Fiskeridirektoratet har vi i alt ca. 150 fartøyer i havflåten. Om alle strukturerer fullt ut er det ikke behov for flere enn 100. Det samme gjelder i kystflåten. Det er fortsatt mye å gå på, og det haster ikke med å øke kvotetakene. Samtidig er strukturering en evig prosess. Verden står ikke stille. Teknologisk utvikling effektiviserer de fleste fiskerier, og der man i dag trenger to båter, trenger man om noen år kanskje bare en. Å avvikle strukturordningene er derfor ingen god ide. 

«T.A. Senior» er hjemmehørende i Hammerfest, måler 14,99 meter og kan — om eierne vil — samle seg kvoterrettigheter verdt over 150 millioner kroner. Da må båten fullstrukturere. I dag har ”T.A.Senior” kvoterettigheter verdt ca. 60 millioner. (Foto: Privat)

Struktureringen av den norske fiskeflåten de siste 30-40 årene har synliggjort de enorme verdiene som ligger i fiskeressursene. For hvert eneste fartøy som tas ut av fiske blir det mer igjen til de gjenværende. Antall aktive fartøyer i de ulike gruppene har gått jevnt og trutt nedover. I 1990 var det 17.390 fartøyer i merkeregisteret med til sammen 1,5 millioner hestekrefter. Snittalderen var 19,4 år. I fjor var det 5.372 fartøyer med tett på 2 millioner hestekrefter og en snittalder på hele 29,5 år. Alt har altså ikke gått rett vei. At snittalderen nærmer seg 30 år er definitivt ikke bra. Det også i et miljøperspektiv. 

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

INGES hjørne

Å hei fadderi og fadderullandei!

Røver til skuta er stappende full av penger og gull.
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 10 – 2025

Samarbeidet med Russland i Barentshavet, FrP på Stortinget og markedsadgangen for norsk...
Bent Dreyer
Tar ordet

Fra fisker til porteføljeforvalter

Verdien av fiskerettigheter har blitt mer synlig og har en stadig viktigere...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå