Nye investeringer
Generasjonsskifte, nytt hotell og kompakte og effektive nybygg
Rederiets siste autolinere, nybyggene «Vestkapp» og «Frøyanes Junior» klargjøres for avreise ved Tersan Shipyard i Tyrkia.
Dette er ikke første gangen vi omtaler tremenningene Stig og Kjell Magne Ervik, og blir helt sikkert ikke siste. Siden den første «Frøyanes» i 1987 har de to hele tiden ligget i front, godt hjulpet av trofaste samarbeidspartnere og et team som drar i samme retning.
I fiskerisammenheng var Ervik Havfiske først ute med dieselelektrisk fremdrift i en norsk fiskebåt, først ute med MSC-sertifisering og første norske rederi til å bygge fiskebåt i Tyrkia da flaggskipet «Frøyanes» i 2011 ble verdens største autolinebåt og den første med filét- og hermetikkfabrikk om bord. I dag står Stad-rederiet for 10-15% av verdens tannfiskflåte og rundt én fjerdedel av den norske autolineflåten. Historien til Ervik-gruppen er velkjent, og det skjer stadig noe nytt. I 2018 gikk Ervikene til landsfinalen i «EY Entrepreneur of the Year» og helt til topps som «Årets Navn 2018» i norsk sjømatnæring, stemt frem av leserne til «Fiskeribladet». Tidligere i år startet man å gjøre strukturelle endringer med tanke på nye generasjoner og lørdag 23. november åpnet man offisielt dørene til nye Stad Hotell på Stadlandet. På samme tid ble rederiets siste autolinere, nybyggene «Vestkapp» og «Frøyanes Junior» klargjort for avreise ved Tersan Shipyard i Tyrkia, som har stått for bygging og utrustning.
De nye autolinebåtene måler begge 51,5×13 meter, har innredning for 18 personer, konvensjonell fremdrift og et nyutviklet skrogdesign med skråstilt luke i front og helt i sjøkanten, med et såkalt «AHL»-system. (trykk for å se film på YouTube som illustrerer systemet)
– Vi tror det vil gjøre haling av linen lettere og at fisken kommer bedre inn i båten gjennom Moonpool i siden, forteller reder Stig Ervik.
Fartøyene måler kanskje mindre enn andre autolinebåter, men er til gjengjeld langt mer kompakte og effektive. Totalt kom prisen på ca. 175 millioner kroner per stykk. Mens «Frøyanes Junior» er oppkalt etter flaggskipet «Frøyanes», bærer søsterskipet «Vestkapp» navnet til Årvik-familiens første båt fra 1978, oppkalt etter utsiktspunktet på fjellet «Kjerringa» på Stadlandet. «Frøyanes Junior» eies 100% av Ervik Havfiske AS. «Vestkapp» eies av Ervik Havfiske AS (69,4%) og Årvik-familiens, Havfiske Vest AS (30,6%).
Dåpen av de to er satt til 14. desember i Otneimneset. Gudmor for «Vestkapp» er barnebarnet til Per Årvik og Stig Ervik, Angelica Årvik. Michelle Ervik, datter til Kjell Magne Ervik, er gudmor for «Frøyanes Junior». Går alt som planlagt trekker de to båtene nordover på jakt etter torsk og hyse før nyåret, før man går vestafor til våren. Selv om de skal drive fiske i norske farvann er de designet med høy isklasse for også å kunne operere i Antarktis; et trekk som gjenspeiler rederienes ønske om fleksibilitet. Marin Teknikk AS på Gurskøy, en drøy time lenger nord mot Ålesund, har fulgt Ervik Havfiske siden 1995 og står nok en gang for design og engineering. Nå er også enda et Ervik-fartøy under bygging, MS «Argos Helena» som starter fiske etter tannfisk i Antarktis i 2021. Det blir det ellevte fartøyet Marin Teknikk gjør for rederiet og det sjette Tersan bygger og utruster.
Se bilder fra nybyggene under, alle foto av Stig Ervik.