Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

10 - 2019

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 10 – 2019

Lukk

Månedens intervju

Leder

Meningspanelet

NF's blå

Marte Vassbotten

Fem på konferanse

Lek med tall

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Fisk og Forskning

Månedens Gullfisk

Lov og Rett

Sandøys kommentar

Ferdigsnakka

Bok på kroken

Hempels kommentar

Høyviks kommentar

Nye investeringer

Hempels kommentar

Nye investeringer

Generasjonsskifte, nytt hotell og kompakte og effektive nybygg

Rederiets siste autolinere, nybyggene «Vestkapp» og «Frøyanes Junior» klargjøres for avreise ved Tersan Shipyard i Tyrkia.

Tilbake til Nor-Fishing i august 2018 hoppet Ervikene fra stand til stand og signerte kontrakter til de nye skipene «Vestkapp» og «Frøyanes Junior». Her sikret man seg Mustad Autoline DeepSea autolinesystem og automatisk line-hale system (AHL). Dagen etter undertegnet man kontrak­ten for Westmek-fabrikken for prosessering om bord. Så fulgte Pam Refrigerator-fryselager med god kapasitet og en lang rekke andre norske leverandører. Design og engineering er undertegnet Marin Teknikk AS, mens bygging og utrusting har foregått hos Tersan Shipyard.
Utgave nr. 10

Dette er ikke første gangen vi omtaler tremenningene Stig og Kjell Magne Ervik, og blir helt sikkert ikke siste. Siden den første «Frøyanes» i 1987 har de to hele tiden ligget i front, godt hjulpet av trofaste samarbeidspartnere og et team som drar i samme retning.

 

Ervik Havfiske AS er Norges sjette største fiskebåtrederi etter omsetning. Til sammen fisket de åtte båtene ca. 30.000 tonn for 371 millioner kroner i 2018. Geir Solvåg er daglig leder og Kåre Furnes styreleder. I dag er Ervik Havfiske 100% eid av EHH Ervik AS.

I fiskerisammenheng var Ervik Havfiske først ute med dieselelektrisk fremdrift i en norsk fiskebåt, først ute med MSC-sertifisering og første norske rederi til å bygge fiske­båt i Tyrkia da flaggskipet «Frøyanes» i 2011 ble verdens største autolinebåt og den første med filét- og hermetikkfabrikk om bord. I dag står Stad-rederiet for 10-15% av verdens tannfiskflåte og rundt én fjerdedel av den norske autolineflåten. Historien til Ervik-gruppen er velkjent, og det skjer stadig noe nytt. I 2018 gikk Ervikene til landsfinalen i «EY Entrepreneur of the Year» og helt til topps som «Årets Navn 2018» i norsk sjømatnær­ing, stemt frem av leserne til «Fiskeribladet». Tidligere i år startet man å gjøre strukturelle endringer med tanke på nye generasjoner og lørdag 23. november åpnet man offisielt dørene til nye Stad Hotell på Stadlandet. På samme tid ble rederiets siste autolinere, nybyggene «Vestkapp» og «Frøyanes Junior» klargjort for avreise ved Tersan Shipyard i Tyrkia, som har stått for bygging og utrustning.

De nye autolinebåtene måler begge 51,5×13 meter, har innredning for 18 personer, konvensjonell fremdrift og et nyutviklet skrogdesign med skråstilt luke i front og helt i sjøkanten, med et såkalt «AHL»-system. (trykk for å se film på YouTube som illustrerer systemet)

– Vi tror det vil gjøre haling av linen lettere og at fisken kommer bedre inn i båten gjennom Moonpool i siden, forteller reder Stig Ervik.

Fartøyene måler kanskje mindre enn andre autolinebåter, men er til gjengjeld langt mer kompakte og effektive. Totalt kom prisen på ca. 175 millioner kroner per stykk. Mens «Frøyanes Junior» er oppkalt etter flaggskipet «Frøyanes», bærer søsterskipet «Vestkapp» navnet til Årvik-familiens første båt fra 1978, oppkalt etter utsiktspunktet på fjellet «Kjerringa» på Stadlandet. «Frøyanes Junior» eies 100% av Ervik Havfiske AS. «Vestkapp» eies av Ervik Havfiske AS (69,4%) og Årvik-familiens, Havfiske Vest AS (30,6%).

 

Stig Ervik er daglig leder og styreleder i holdingsselskapet EHH Ervik AS. Han leder også Frøyanes AS, som står for gruppens tannfiskeaktiviteter i Sørishavet. I fjor hadde gruppen en omsetning i overkant av 800 millioner kroner.
Her hovedkontoret på Otneimneset på Stadlandet.

Dåpen av de to er satt til 14. desember i Otneimneset. Gudmor for «Vestkapp» er barnebarnet til Per Årvik og Stig Ervik, Angelica Årvik. Michelle Ervik, datter til Kjell Magne Ervik, er gudmor for «Frøyanes Junior». Går alt som planlagt trekker de to båtene nordover på jakt etter torsk og hyse før nyåret, før man går vestafor til våren. Selv om de skal drive fiske i norske farvann er de designet med høy isklasse for også å kunne operere i Antarktis; et trekk som gjenspeiler rederienes ønske om fleksibilitet. Marin Teknikk AS på Gurskøy, en drøy time lenger nord mot Åle­sund, har fulgt Ervik Havfiske siden 1995 og står nok en gang for design og engineering. Nå er også enda et Ervik-fartøy under bygging, MS «Argos Helena» som starter fiske etter tannfisk i Antarktis i 2021. Det blir det ellevte fartøyet Marin Teknikk gjør for rederiet og det sjette Tersan bygger og utruster.

 

Se bilder fra nybyggene under, alle foto av Stig Ervik.

 

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 4 – 2025

Toll på eksport av sjømat til USA, erfaring med offentlige saksbehandling og...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå