Stad skipstunnel:
Hull i fjellet eller hull i hodet?
En studie i statlig trenering
Skipstunnelen gjennom foten av Stadlandet er bortimot meningsløst i et økonomisk kost/nytte-perspektiv. Det er Operaen i Oslo også.
På midten av 1980-tallet reiste fiskeren, bokselgerne og lokalpolitikeren Johannes Baldersheim den lange veien fra Bømlo til Selje for å snakke varmt om en skipstunnel ved Stad, slik at båttrafikken kunne slippe det ekstremt værharde havstykket utenfor Stadlandet — kjent som det tøffeste og farligste langs norskekysten. Til å begynne med ble Baldersheim sett på som en skrulling da han ringte daværende ordfører i Selje, Åge Starheim, og fortalte om idéen. Men etter flere møter ble ordføreren overbevist, og i 1985 ble det holdt folkemøte om Stad skipstunnel i Selje. Siden har prosjektet vært igjennom utallige utredningen og en kontinuerlig politisk kamp med utallige oppturer og nedturer.
Det som til slutt skulle bli avgjørende var at regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF måtte forhandle med Fremskrittspartiet for å få flertall for statsbudsjettet for 2021. Fremskrittspartiet krevde da 75 millioner kroner i oppstartsmidler til Stad skipstunnel, og sikret dermed at det «gryteklare» prosjektet fikk den nødvendige startbevilgningen. Her er hele historien siden 1991, fargerikt ordlagt av Johán H. Williams.