Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

4 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 4 – 2022

Lukk

NF's blå

INGES hjørne

Meningspanelet

Frode Blakstad

Guldens Lupe

Historiske godbiter

Månedens Gullfisk

Leder

Høyviks kommentar

Brev fra leserne

Månedens intervju

Hempels kommentar

Ferdigsnakka

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Duellen

INGES hjørne

Maktens demografi

Det er åpenbart at sentrale maktbastioner i norsk fiskerinæring vil være styrt av identiteten til de som jobber der

Oslofolk kan være så mangt. I disse 17. mai-tider med fellsskap og feiring i sentrum, liker vi ikke å karakterisere dem som «arrogante, snobbete og blærete». Men det er faktisk stereotypien på en osloenser om vi skal tro Topp Norsk-bloggen.

Skrevet av:

Johan H. Williams

Utgave nr. 4
av Johán H. Williams, Willfish Ocean Management

Den teoretiske bakgrunnen for denne artikkelen kan kalles en «sosialkonstruktiv identitetsforståelse». Identitet er noe som blir, fremfor noe som er. Dette synet sier til en viss grad at den personen du er, blir bestemt av din biologi. Dette synet sup­pleres med en essensialistisk tankegang, hvor individets person­lighet styres av en del biologiske faktorer, men også påvirkes av samfunnet rundt. Stereotypier er samfunnets forestillinger om felles kjennetegn ved ulike sosiale grupper. Disse kan nok til tider føles ganske misvisende for den enkelt person de beskriver, men vil nok ofte ha ganske god rot i befolkningen totalt.

Makten og norske stereotypier


Det er åpenbart at sentrale maktbastioner i norsk fiskerinæring vil være styrt av identiteten til de som jobber der. Ved å kar­tlegge hvor fiskerimakten i Norge er født og oppvokst, og deret­ter sosialisert og disiplinert vil vi både forstå hvorfor det er blitt som det er blitt, og samtidig predikere hvordan det kunne ha blitt om en annen identitetsgruppe hadde hatt makten der og da.

Jeg har fått hjelp fra de etatene jeg omtaler her, dvs. fisker­iavdelingen i Nærings- og fiskeridepartementet, ressursavdelingen i Fiskeridirektoratet, Fiskebåt, Norges Fiskarlag og Sjømat Norge. Alle har vært behjelpelige med å skaffe oversikter over hjemsted og oppvekststed til alle ansatte. Tusen takk for hjel­pen.

Som verktøy i analysen av hvorfor det er som det er, benytter jeg meg av en stereotypi hentet fra Topp Norsk-bloggen, som beskriver beboerne langsetter kysten fra Varanger i nord til Hvaler i sør på denne måten:

På bloggen til Topp Norsk finner man en ganske morsom, om enn ikke forskningsmessig verifiserbar beskrivelse av de ulike folke­typene i Norge etter hvor i landet de kommer fra.
Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå