Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

1 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 1 – 2022

Lukk

Leder

NF's blå

INGES hjørne

Bent Dreyer

Historiske godbiter

Lek med tall

Sandøys kommentar

Månedens Gullfisk

Månedens intervju

Guldens Lupe

Nye investeringer

Nye investeringer

Hempels kommentar

Nye investeringer

Ferdigsnakka

Blue Legasea

Sundnes kommentar

Bok på kroken

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Duellen

Nye investeringer

Nye «Østerfjord» i havn på nyttårsaften

Nybåten har kombinert autoline med snurrevad og diesel med batteri

Autolineren «Østerfjord» satser tungt på snurrevad. Det er en av årsakene til at rederiet kunne grave så dypt i lommeboken for å sikre seg mer kvoterettigheter. Ryktene vil ha det til at Østerbris AS betalte ca. 150 millioner kroner for én grunnkvote på torsk. (Foto: Eivind Haugland)

Skrevet av:

Ask Sivsønn Gulden

Utgave nr. 1

Et halvt år etter at den skulle ha ankommet Austevoll, kunne eierne på selveste nyttårsaften ønske nye «Østerfjord» velkommen til Austevoll. Nyervervelsen skal være verdens største autoline­båt. Den er også utstyrt for snurrevad.

Det er blitt en gjenganger; nok en gang har den usynlige fienden av et coronavirus forsinket en båtleveranse til Norge.

— «Østerfjord» skulle ha vært levert i juni 2021, men byggingen ble selvsagt rammet av coronasituasjonen. Dermed fikk vi ikke overtatt båten fra verftet i Tyrkia før 13. desember, forteller styreleder i rederiet Østerbris AS, Olav Østervold. Han fortset­ter:

— Det var godt å få båten hjem. Vi brukte elleve og et halvt døgn fra Istanbul til Norge, hvilket er nokså godt gjort i desem­ber måned. 

Nye «Østerfjord» er designet av Marin Teknikk og bygget på Tersan i Tyrkia. Nybåten er 67 meter lang og 14,6 meter bred,  og er utrustet for et mannskap på 24. Kapasiteten på autoline-systemet skal ligge i overkant av 70.000 kroker. Båten er også utstyrt for bearbeiding og produksjon av filét. Man kan også fryse ned tors­kehoder.

— Med nye «Østerfjord» får vi en kombinert autoline- og snurre­vadbåt. Sammenlignet med gamlebåten øker vi frysekapasiteten fra 25 tonn i døgnet til et sted mellom 60 og 70 tonn teoretisk sett. Båten er utstyrt med «head on, gutted»-linje og filétlinje. I tillegg har den en autofrys for filét som kan ta unna mellom 10 og 12 tonn i døgnet.

— Hvordan foregår prosessen fra fisken kommer om bord til den går videre?
— Den blir først bløgget og lagt i ett bløggekar med nedkjølt vann i 30 minutter. Deretter blir den sendt til «head on, gutted»-linja eller til en japankutt-maskin som vi også har om bord. Så blir den rengjort og sendt til en lagringstank. Her er også vannet nedkjølt. Når lagringstanken er full går fisken til fryseren, levert av danske DSI Freezing Solutions. Her fryses den ned til minus 25-30 grader, før den tas til et frysehotell for palletering og så til fryserommet. Ved lossing brukes en truck som laster to paller om gangen. Fisken losses på styrbord side. Denne automatiseringen sparer mannskapet for mange tunge løft, forteller Østervold.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Nevnt i artikkelen

Østerbris Holding AS

Omsetning: 376854'

jr. Olav O. ØSTERVOLD

Styreleder i Østerbris Holding AS

Relaterte saker

NF's blå

nf’s blå nr 3 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 3 – 2025

Russland i norske havner? Bør Norge starte en prosess med tanke på...
INGES hjørne

Stakkars oss i det vesterlandske kaos

Ingen kunne ødelegge vår lykketilværelse når Amerika passet på oss.
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå