Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

2 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 2 – 2025

Lukk

Leder

Leder

Minneord

NF's blå

Guldens Lupe

Brev fra leserne

Meningspanelet

Tar ordet

INGES hjørne

Sverre Johansen, Norges Fiskarlag

Månedens intervju

Williams kommentar

Ferdigsnakka

Høyviks kommentar

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Duellen

Brev fra leserne

MAKTA

Artikkelen av Johán H. Williams fra «Norsk Fiskerinæring» nr. 10 i fjor bør ikke stå uimotsagt.

Knut Vartdal under årsmøtet i Fiskebåt i midten av februar i år. Han har vært en viktig stemme i norsk fiskerinæring de siste 50-60 årene, blant annet som fiskeridirektør fra 1973 til 1978. (Foto: Therese Tande)

Skrevet av:

Knut VARTDAL

Utgave nr. 2

Kommentar av: Knut Vartdal

I «Norsk Fiskerinæring» nr. 10 i fjor er det en artikkel skrevet av Johán H. Williams. Her er han inne på hvordan fiskeriadministrasjonen fungerer. Jeg har vært i tvil om jeg skulle bry meg med å kommentere det han skriver, men har kommet til at artikkelen ikke bør stå uimotsagt.

Først, men minst viktig, skriver Williams at «Knut Vartdal gikk fra å være fiskebåtreder til å bli statssekretær i Fiskeridepartementet, fiskeridirektør og så fiskebåtreder igjen». Rekkefølgen er feil. Første gang jeg ble statssekretær i Fiskeridepartementet i juni 1968, kom jeg fra stillingen som salgsstyresekretær i Noregs Sildesalslag. Andre gang — i november 1972 — kom jeg fra stillingen som sjef i Akers Management Team i Ghana. Det var først da jeg sluttet som fiskeridirektør 30. september i 1978 at jeg ble fiskebåtreder.

I «Norsk Fiskerinæring» nr. 10-2024 tok Johán H. Williams for seg «makta» i norsk fiskerinæring. Knut Vartdal har bedt om spalteplass for noen kommentarer. (Ill: Faksimile)

Så har Williams laget en «Adelskalender» bygget på åtte maktstillinger som gir mest innflytelse i norsk fiskerinæring. Uten å kommentere hver enkelt, er det interessant å se at han plasserer sin egen ekspedisjonssjefsstilling blant disse. Det er det sikkert delte meninger om. Mer interessant er det Williams skriver om samarbeidet og arbeidsfordelingen mellom Fiskeridirektoratet og Fiskeridepartementet, spesielt det som gjelder kvoteforhandlingene med andre land. Her er det behov for litt historie.  

Da jeg begynte som fiskeridirektør 1. oktober 1973 var praksisen at Fiskeridirektoratets embetsmenn ledet de norske delegasjonene i forhandlingene i fiskerikommisjonene NEAFC og ICNAF — ofte Klaus Sunnanå eller underdirektør Olav Lund. Den gangen var mandatet til kommisjonene begrenset. Av norsk interesse var det først og fremst maskevidden i trål og minstemål på fisk som ble behandlet. I 1974 ble det vedtatt en kvoteavtale mellom Norge, Sovjetsamveldet (Russland) og Storbritannia som innebar at fiske med passive redskaper kunne fortsette også etter at landenes torskekvoter var tatt. Men denne avtalen brøt sammen på grunn av sterk opptrapping av tredjelands fiske. 

I 1974 ble mandatet for de to kommisjonene utvidet, slik at de også kunne fastsette kvoter. Dette var en vesentlig endring som førte til at det fra og med 1975 ble gjort vedtak i NEAFC om kvoter for torsk og hyse i Barentshavet. Etter fratrekk av kvoter til tredjeland ble resten delt likt mellom Sovjet og Norge. Det ble også gjennom NEAFC avtalt kvoter med EF om de viktigste fellesbestandene i Nordsjøen. Prinsippene som ble lagt til grunn gjelder stort sett fremdeles. På samme måte ble det avtalt kvoter for Norge gjennom ICNAF i det Nordvestlige Atlanterhav.

De norske delegasjonene både til NEAFC og ICNAF ble som nevnt ledet av embetsmenn fra Fiskeridirektoratet, som oftest fiskeridirektøren eller assisterende fiskeridirektør. Fiskeridepartementet hadde med én representant, vanligvis byråsjef Kjell Raasok.  UD hadde med én observatør, Havforskningsinstituttet var sterkt representert, likeså Norges Fiskarlag og Norsk Sjømannsforbund. I 1976 tok «representanter for kjøpergruppen og arbeiderne» opp spørsmålet om representasjon i  Reguleringsutvalget. I første omgang fikk disse gruppene observatørstatus.

Klaus Sunnanå av en av fiskerinæringens mektigste menn gjennom en liten mannsalder. I sin tid som fiskeridirektør fra 1948 til 1973 ledet han ofte de norske delegasjonene til NEAFC og ICNAF. (Foto: Arkiv)

Betydelig nederlag

De norske standpunktene i de ulike sakene ble alltid avklart med departementet og organisasjonene i Reguleringsutvalget. På møtene i Reguleringsutvalget var som oftest ekspedisjonssjef Gunnar Gundersen til stede. Jeg kan ikke huske at det var noen dissens om den strategien som skulle følges på kommisjonsmøtene. På samme måte som for Barentshavet ble det avtalt en fordeling av fellesbestandene i Nordsjøen mellom Norge og EF (EU). De prinsippene som ble lagt til grunn gjelder fortsatt.

Da Norge og mange andre land opprettet økonomiske soner fra 1. januar 1977 — Sovjet fra 1. mars, oppsto en ny situasjon. Ekspedisjonssjef Gunnar Gundersen mente derfor at departementet burde overta ledelsen av forhandlingene med land som Norge hadde kvoteavtaler med. Jeg skrev til fiskeriminister Eivind Bolle og pekte på at det var flinke folk både i departementet og direktoratet som var kvalifisert til å lede forhandlingene, og at man kunne bruke ledere fra begge etater avhengig av hvilket land det skulle forhandles med. Forslaget ble ikke tatt til følge. Det eneste Fiskeridirektoratet satt igjen med var ledelsen av forhandlingene med Færøyene og Grønland. Disse beholdt Hallstein Rasmussen så lenge han var fiskeridirektør, dvs. frem til 1988. Deretter overtok departementet også ledelsen av disse forhandlingene. Det kan ikke underslås at dette var et betydelig nederlag for Fiskeridirektoratet. Etatens fiskeripolitiske innflytelse ble redusert, derom er det ingen tvil.   

Noen år senere ble det avtalt en kvotefordeling av lodde i Barentshavet, der Sovjet fikk 40 prosent av totalkvoten. Det var klart høyere enn de historiske andelene skulle tilsi.    

I 1996 ga Fiskeridepartementet ut en liten bok med tittelen «Streiftog gjennom verdens første fiskeridepartements historie 1946-1996». Der står det blant annet:

«Fra slutten av 1970-årene ble arbeidsdelingen og maktforholdet mellom Fiskeridepartementet og Fiskeridirektoratet gradvis klarere. Under fiskeridirektørene Ola Brynjelsen, Klaus Sunnanå og Knut Vartdal hadde direktoratet fungert som en tung utredningsetat og premissgiver for departementet. Ettersom fiskeridirektørene som regel gikk offentlig ut med sine standpunkter straks de var klare, fikk de stor politisk innflytelse».

Jeg er ikke uenig i denne beskrivelsen, men det var mange saker der fiskeridirektørene tok upopulære standpunkt, ikke minst når det gjaldt behovet for kvotereguleringer for fiskebestander som var overbeskattet. Dette sparte ofte statsråden for å måtte «fronte» upopulære avgjørelser. Uten å gå detalj, vil jeg peke på at spørsmålet om hvem som skulle lede forhandlingene har flere sider.

Oslo februar 2025
Knut Vartdal

Relaterte saker

Verdt å vite om Havbruksmeldingen

Det blir opp til politikerne å bestemme tempoet.

Kampen om råstoffet føles ikke rettferdig når naboen nesten uansett kan tilby en krone eller mer for fisken med penger hentet fra grunnrente på fiskeri eller oppdrett.

Leder

Samarbeid og dialog er også viktig, men om det medfører at man går tilbake til start for å få med seg alle, og aktørene trekker i ulike retninger, risikerer vi nettopp det Bellona advarte mot: sneglegang i stedet for fremdrift.

Leder
Sideblikk
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå