Henrik W. Horjen
Tar ordet
Oppdrettsnæringen — et folkeeventyr?
Norsk oppdrettsnæring står i en tillitskrise. For at historien skal få en lykkelig slutt trenger næringen bedre venner. Da må man vise større villighet til å dele.
Skrevet av:
Henrik Horjen
«Problemet er ikke negativ dekning, men mangel på positiv omtale.» Ordene tilhører Krister Hoaas, samfunnskontakt i Lerøy Seafood, og er et beskrivende øyeblikksbilde av norsk oppdrettsnæring anno 2018. Da FAIRR nylig kåret verdens mest bærekraftige matprodusent var tre av de fem på topp norske oppdrettsselskaper. Aller øverst på rangeringen ligger Lerøy, med fjorårsvinneren Marine Harvest like bak. Bærekraftskåringen er en seier for hele bransjen, og for Norge.
Men ingen bryr seg, og bragden ble aldri en nasjonal nyhet. Kun BA fant den verdt å nevne. Hvor er stoltheten? Oppdrettsnæringen har gjort Norge best i verden på bærekraftig matproduksjon, men hvor er heltehistoriene? Uten stolthet vil støtte fra politikere, medier og samfunn forbli en illusjon.