Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 - 2018

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2018

Lukk

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

NF's blå

Månedens intervju

Ferdigsnakka

Nye investeringer

Smånytt fra fiskerinæringen

Bjarnasons kommentar

Månedens jubileum

Høyviks kommentar

Historiske fiskerifolk

Lek med tall

Lov og Rett

Fem på konferanse

Sandøys kommentar

Bok på kroken

Hempels kommentar

Henrik W. Horjen

Sundnes kommentar

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Duellen

Viktige fiskerikommuner

NF's blå

Henrik W. Horjen

Tar ordet

Oppdrettsnæringen — et folkeeventyr?

Norsk oppdrettsnæring står i en tillitskrise. For at historien skal få en lykkelig slutt trenger næringen bedre venner. Da må man vise større villighet til å dele.

Det er mange gode historier å fortelle; om stor verdiskaping, mange arbeidsplasser og omfattende ringvirkninger også lokalt. Men disse historiene kommer veldig sjelden frem i media.

Skrevet av:

Henrik Horjen

Utgave nr. 11/12 2018

 

Henrik Wiedswang Horjen er konsulent i Geelmuyden Kiese og jobber med PR og kommunikasjon. Han er utdannet ved Norges Handelshøyskole (NHH). (Foto: Geelmuyden Kiese)

«Problemet er ikke negativ dekning, men mangel på positiv omtale.» Ordene tilhører Krister Hoaas, samfunnskontakt i Lerøy Seafood, og er et beskrivende øyeblikksbilde av norsk oppdret­tsnæring anno 2018. Da FAIRR nylig kåret verdens mest bærekraf­tige matprodusent var tre av de fem på topp norske oppdrettssels­kaper. Aller øverst på rangeringen ligger Lerøy, med fjorårsvin­neren Marine Harvest like bak. Bærekraftskåringen er en seier for hele bransjen, og for Norge.

Men ingen bryr seg, og bragden ble aldri en nasjonal nyhet. Kun BA fant den verdt å nevne. Hvor er stoltheten? Oppdrettsnæringen har gjort Norge best i verden på bærekraftig matproduksjon, men hvor er heltehistoriene? Uten stolthet vil støtte fra politi­kere, medier og samfunn forbli en illusjon.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå