Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 - 2018

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2018

Lukk

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

NF's blå

Månedens intervju

Ferdigsnakka

Nye investeringer

Smånytt fra fiskerinæringen

Bjarnasons kommentar

Månedens jubileum

Høyviks kommentar

Historiske fiskerifolk

Lek med tall

Lov og Rett

Fem på konferanse

Sandøys kommentar

Bok på kroken

Hempels kommentar

Henrik W. Horjen

Sundnes kommentar

Fisk og Forskning

På tampen fra Provence

Duellen

Viktige fiskerikommuner

NF's blå

MOWI: Lang historie — store vyer

Vi har sporet det nye MOWI-navnet tilbake til en ridende kaptein i tyske Niedersachsen og fulgt det gjennom bergenske handelss­lekter, vestlandske laksestammer, iherdig gründerinnsats, magisk vekst og et vågalt valg.

Det kom som en stor overraskelse, men navneskiftet har vært planlagt lenge. I flere år. Noen vil kalle det «back to basic», andre at Marine Harvest ASA — altså MOWI fra 1. januar 2019, virkelig tar skrittet over i merkevaregigantenes rike. Konserns­jef Alf-Helge Aarskog lover i alle fall å bruke veldig mange millioner euro de neste par årene på å promotere MOWI. Navneskif­tet ble offentliggjort under Capital Markets Day i Edinburgh 13. november. (Foto: Marine Harvest)
Utgave nr. 11/12 2018

Mannen som har fått en vesentlig del av ansvaret for å ta både MOWI-navnet og den norske laksefortellin­gen videre, var inntil nylig Coca-Colas merkevare-direktør i nettopp Tyskland.

Merkevaren MOWI var en sann nyhet da den ble lansert under Marine Harvests «Capital Markets Day» i Edinburgh i 2018. Navnet Mowi har en historie som er atskillig lengre enn de norske oppdrettsmerdenes. Den egenartede navnehistorien løper gjennom fangsten av den første Mowi-laksen i 1964, via avsperringen av Flogøysun­det på Sotra sommeren 1968 og den påfølgende etableringen av Mowi AS med friske penger fra Norsk Hydro året etter. På det tidspunk­tet var selvfølgelig Thor Mowinckel kommet på banen. Mowi kommer av det ærverdige familienavnet. Skal vi finne røttene til Mo­winckel, må vi imidlertid ut både av Bergen og Norge.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå