Lov og Rett
Kan kommuneplaner regulere oppdrettslokaliteter?
Tromsø kommune tillater ikke flere oppdrettskonsesjoner, og eksisterende konsesjoner forlenges ikke uten at det drives i lukkede anlegg
Lov og rett
Lars Selmar Alsaker er advokat ved Steenstrup Stordranges kontor i Bergen og jobber mye med sjømatjuss. Med kontorer i Tromsø, Trondheim, Ålesund, Bergen, Tønsberg og Oslo kan Steenstrup Stordrange bistå sjømatnæringen langs hele kysten. Selskapet, som bruker merket SandS er fast advokat for Sjømatbedriftene og publiserer bloggen
fiskejuss.no.
21. november i år fattet kommunestyret i Tromsø et vedtak om at «Tromsø kommune tillater ikke flere oppdrettskonsesjoner, og eksisterende konsesjoner forlenges ikke uten at det drives i lukkede anlegg». Vedtaket forårsaket mye debatt både om det saklige grunnlaget for å kreve lukket anlegg, men også om kommunen har rettslig adgang til å regulere hvordan driften på oppdrettslokaliteter foregår. For det er Fylkeskommunen, Fylkesmannen, Mattilsynet og Fiskeridirektoratet som utgjør akvakulturmyndighetene. Deres oppgaver og roller er nøye utmeislet i lov og forskrift. Det rettslige spørsmålet blir da hvilken mulighet kommunene har til å tråkke i andre myndigheters bed.