Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

1 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 1 – 2020

Lukk

Månedens intervju

Meningspanelet

NF's blå

Leder

Bent Dreyer

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Smånytt fra fiskerinæringen

Duellen

Nye investeringer

Statssekretærene

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Fem på konferanse

Sandøys kommentar

Brev fra leserne

Minneord

Minneord

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Fisk og Forskning

Kan havfiskeflåten gå i null?

Hvor langt må vi inn i vår usikre fremtid før det kan selges havfrossen fisk uten klimaspor?

«Kongsfjord» er klar til dyst. Det mest bemerkelsesverdige ved Lerøys nye prestisjetråler er trolig løsningen der fisken så å si svømmer inn til sløying. Men stortråleren har også et integrert batterisystem som sørger for at hovedmotoren raskt får avløsning og at lite energi går til spille. Webjørn Barstad i Lerøy har tro på at gradvis forbedring også vil bidra i det store energi- og utslippsregnskapet.

Skrevet av:

Hans Morten Sundnes

Journalist
Utgave nr. 1 - 2020


 

Vi blir imponert hver gang. Norske redere, verft og underlever­andørene som må levere for at vi skal kunne skyve et nytt havfis­kefartøy utpå, er som regel frempå. Med gode, energieffektive løsninger som gjerne tygger totalutslippet til atmosfæren ned. Så spørs det likevel om det holder når utslippet aller helst burde stått stille. Er det mulig å tenke seg nullutslippsløsninger i flåten før det er for sent?
Null er et lavt tall. Og det finnes garantert måter å regne på som gjør at det blir uoppnåelig. Likevel finnes det fremdrifts­former som ikke slipper ut klimagasser dersom man får sol, vind og regn til å spille på lag underveis.
For kystflåten har batteridrift alt vist seg mulig. Til havs går det ikke med batterier alene. Da må vi i hvert fall inn på 2030-tallet. Hva med hydrogen, ammoniakk, metanol? Det er lovende kjemi. Men når man skal prøve å sette disse løsningene ut i livet, erfarer man også alle fortrinnene diesel faktisk har, og at verden i dag fremdeles er tilrettelagt for gårsdagens teknolo­gi.
Å tenke fremdrift er ikke bare å finne opp en motor. Drivstoffet må produseres, distribueres, få plass og være trygt. Så må det lages regelverk. Underveis kreves prosjektstøtte, insentiver og vilje til å satse. Vil forbrukerne betale mer for fisk som har gjort mindre klimaugagn på veien? Svaret den enkelte ender opp med på dette spørsmålet, kan være avgjørende for om man drister seg til å ta spranget.
For myndighetene kommer fartøyenes utslippsprofil på toppen av problemstillinger, hensyn og krav i fiskeriforvaltningen ellers. Skal man tenke nullvisjon, må nye løsninger og teknologier frem­mes på ulike måter. Blir utslippsprofil en faktor å regne med når nye kvoter skal fordeles?
Problematikken berøres i dagens FoU-spalte. Der vises flere muligheter — og flere utfordringer som gjør at det kan ta tid. Wärtsiläs Tore Kallevåg påpeker at vi ikke har tid. Og at forven­tet vekst i handelsflåten gir ekstra grunn til å gire opp nye løsninger. Tenker vi nasjonalt — og noen ganger kan vi det — vil summen av enkeltkutt gi redusert utslipp for flåten under ett. Så bør det likevel gires opp.

 

 

 


 

De er her igjen. Nye, flotte fiskende skip med det siste i skrog, smart teknologi og reduserte utslipp til luft og klima. Men kan utslippene kuttes helt? Det er langt mellom ladestasjonene i Barentshavet. Begrenset plass til hydrogentanker på et tråldekk. Hvor langt må vi inn i vår usikre fremtid før det kan selges havfrossen fisk uten klimaspor?

Året 2020 hadde knapt lagt fra kai da Lerøy Seafood Group mottok «Kongsfjord» fra Vard Søviknes. Den 80 meter lange hekktråleren er søsterskipet til «Nordtind», som lå i front da den ble levert. «Kongsfjord» går noen steg videre, med et system der fisken svømmer frem til sløying og er enda mer fremtidsrettet med tanke på energiutnyttelse og fremdrift.

— «Kongsfjord» er verdens første batterihybride hekktråler, sier konserndirektør for villfangst og hvitfisk i Lerøy, Webjørn Barstad. — Om hovedmotoren svikter vil fartøyet faktisk kunne ta seg til land i 10-12 knop. Det hybride fremdriftssystemet i kombinasjon med Vards styringssystemer og en løsning for eksos­rensning sikrer lave utslipp av CO2, NOx og støy. Som i «Nord­tind» kan man generere strøm når man skyter ut vinsjer og trål, og lagre den på batteri. Så henter vi den frem når vi skal hive inn trålen. På denne måten sparer vi bruk av hjelpemotor til å produsere den toppeffekten som trengs under hiving. Vi sparer altså diesel og kjøring av hjelpemotor noen timer av døgnet, og det er bra, forklarer Barstad.

Men fortsatt er det et godt stykke igjen til man kan klare seg uten den hovedmotoren man bruker i dag. I innlegget sitt under Ombordfryst-konferansen i Ålesund ga han uttrykk for nettopp dette: At den havgående fiskeflåten må basere seg på å ta steg for steg i energi- og utslippskampen — en skrogforbedring her, et hybridinnslag der og gjerne nye propeller.

— Med tanke på å bli helt kvitt dagens drivstoff raskt, er det nødvendig å ha litt kjølevæske i blodet. For en havtråler som har lange turer og skal drive fem uker til havs, er faktisk denne teknologiløsningen et godt stykke unna. Vi snakker gjerne 10-15 år før vi har reelle alternativer til diesel. Da er løsningen å fornye til det nyeste vi har i dag, sa Barstad til de 200-300 som hadde benket seg på Scandic Parken. Like etter skulle salgssjefen i Wärtsilä, Tore Kallevåg, si at gradvis fornying rett og slett ikke holder.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Relaterte saker

Månedens Gullfisk

Charles Aas

Gullfisken går til årets minst uventede opprykk

Har man endelig landet en god og tilfredsstillende organisering av forvaltningen som alle er fornøyde med?

Leder
Sideblikk
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå