Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

1 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 1 – 2020

Lukk

Månedens intervju

Meningspanelet

NF's blå

Leder

Bent Dreyer

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Smånytt fra fiskerinæringen

Duellen

Nye investeringer

Statssekretærene

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Fem på konferanse

Sandøys kommentar

Brev fra leserne

Minneord

Minneord

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

Årlige oversikter

MOLJA — hvitfiskbørsen i Ålesund!

Molja Fyr står ytterst på moloen ved innseilingen til Ålesund. Fyret ble omgjort til fyrlykt og avbemannet i 1889. I dag drives det av 62 Nord som en del av Hotell Brosundet. Det ene rommet i fyret — innredet av arkitektfirma Snøhetta — har nummer 47, og døgnprisen per person er fra kr. 2.150. Det er unødvendig å si at utsikten er ganske spesiell.
Utgave nr. 1 - 2020

Molja er fyrlykta som i mer enn 150 år har bevokter innløpet til Ålesund havn. Molja er også navnet på det eneste selskapet i byen som driver megling av fisk. Mens fyret kaster lys over havna, kaster Anders Ervik og hans medarbeidere bokstavelig talt lys over en av de viktigste inntektskildene på Sunnmøre — sjømatnær­ingen. De fleste bruker tjenestene Molja AS kan tilby — i hvert fall i saltfisk- og klippfiskin­dustrien.

 

Det er meglere i alle bransjer. Folk som tilbyr informasjon og legger til rette for handel — kobler kjøpere og selgere, bidrar med markedskunnskap og hjelper til med å fastsette riktige priser. Vi har dem i sjømatnæringen også. Her skal det handle om Molja AS i Ålesund, som i 2019 bisto med kjøp og salg av sjømat til en verdi av ca. 1,3 milliarder kroner. I fjor var de fem ansatte i selskapet med på å megle over 35.000 tonn sjømat. Mest klippfisk og saltfisk, men også mye fersk og fryst fisk. Med smått og stort har Molja ca. 120 kunder som betaler provisjonen på 1 prosent for å lande en handel. Enkelte vil si at meglere — også Molja — er et unødvendig fordyrende mellomledd som kun «spiser» av lasset. Den kritikken tar adm. direktør Anders Ervik med knusende ro.

 

Siviløkonomen Anders Ervik har jobbet i Molja AS siden 2005. De siste ti årene har han vært daglig leder i selskapet, som har kontor i Keiser Wilhelmsgt. 23 i Ålesund. — Molja har mange faste kun­der. De fakturerer vi en gang hver måned. De største enkelhandlene kan beløpe seg til over 20 millioner kroner, forteller han. (Foto: Thv)

— I så fall er vi verdens hyggeligste fordyrende mellomledd. Molja er en servicebedrift som tilbyr markedsinformasjon og en mulighet til å selge eller kjøpe på en rask og effektiv måte til gjeldende marekdspris. Å hevde at dette ikke har verdi for kun­dene tror jeg ikke er riktig. Hvorfor skulle de ellers bruke oss? kontrer han. Kundene betaler kun for resultater, og det er vesen­tlig rimeligere å bruke oss for å få tilgang til kunder og lever­andører enn å ansette en mann eller to for å gjøre samme jobben. Det tar lang tid å utvikle de relasjonene og den markedsinnsikten vi har.

ÅLESUNDEREN ANDERS ERVIK (42) er utdannet siviløkonom ved Norges Handelshøyskole. Etter studiene jobbet han først et par år som valutamegler i Sparebanken Møre, før han i 2005 begynte som megler i Molja. Dette selskapet var stiftet i 2003 av Yngve Tvedt og Wilhelm Aarøe, to av hans gode venner.

— Jeg satt som betingelse at jeg skulle ha 30 prosent eierandel. Det var greit. I 2009 solgte Yngve seg ut, og siden har Wilhelm og jeg eid halvparten hver. Han er styreleder, jeg er daglig leder. Det fungerer aldeles strålende. Vi er ulike typer og utfyller hverandre godt. Å drive en bedrift er et lagspill. Man får ikke et godt fotballlag kun av stjernespisser; vi må ha folk som utfyller hverandre og er gode på hver sine områder. Alle er like viktige.

I 2005 var det flere fiskemeglere i Ålesund. Tradisjonelt var meglervirksomheten preget av mye «hysj, hysj». Ingen skulle helst vite noe før handelen var i boks. Vi er alltid åpne om hvilken motpart som er i andre enden før handelen blir sluttet, sier Ervik, og fortsetter:

— Vi valgte altså en helt annen innfallsvinkel med full åpenhet om priser og volumer, og ikke minst om hvem motparten i den andre enden var. Filosofien var å oppføre seg ordentlig og ryddig. Det var en vellykket strategi. Jo mer informasjon og innsikt man kan bidra med, jo mer interessant blir man for de ulike aktørene. I løpet av et par år var vi enerådene i byen, selv om vi holdt — og holder (inntil nå) — en lav profil utad, sier Ervik.

 

— Vi megler stort sett mellom norske selskaper. De første to årene dreide nesten alt seg om saltfisk og klippfisk. I dag megler vi alle typer hvitfisk og til alle anvendelser. Omsetningen har økt jevnt og trutt, og nådde i 2018 nesten 11 millioner kroner. (Se tabell 1). 2013 var et vanskelig år, ikke bare for oss, men for hele bransjen. Den skyhøye torskekvoten sendte prisene til bunns og markedet bråstoppet. Vi reddet såvidt et lite overskudd. I og med at vi aldri eier varene selv og kun opererer mot provisjon, tar vi aldri store sjanser. Forretningsidéen er nettopp lav risiko, små marginer og store volumer.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Relaterte saker

NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 4 – 2025

Russland i norske havner? Bør Norge starte en prosess med tanke på...
INGES hjørne

Om torskens velsignelse og forbannelse for fiskernes talsmenn

Det altoverskyggende problemet i norsk fiskerinæring dreier seg om torsken.
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå