Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2020

Lukk

NF's blå

Brev fra leserne

Leder

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

Hempels kommentar

Månedens intervju

Ferdigsnakka med

Viktige fiskerikommuner

Lek med tall

Lov og Rett

Nye investeringer

Nye investeringer

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Geir Ove Ystmark

Nye investeringer

Østensjøs kommentar

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Bok på kroken

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Nye investeringer

Topp kvalitet med egne brønnbåter

På nyåret 2021 tar man enda et steg opp når nye «Bjørg Pauline» tas i bruk.

På nyåret blir endelig «Bjørg Pauline» overlevert fra Tersan i Tyrkia. Til våren følger «Harald Martin» etter. NSK Ship Design i Harstad har designet begge brønnbåtene i tett samarbeid med Nordlaks og deres brønnbåt-team. (Foto: Nordlaks)
Publisert: 22. desember 2020

Nordlaks har driftet egne brønnbåter siden 1999. I 2010 fikk selskapet overlevert nybygget «Bjørg Pauline», den gang verdens største og mest moderne, med dieselelektrisk fremdrift. På nyåret 2021 tar man enda et steg opp når nye «Bjørg Pauline» tas i bruk.

«Bjørg Pauline» er 85,5 meter lang, 19 meter bred og har 2 x 2100 kubikkmeter i brønnkapasitet. Det gir en teoretisk kapasitet til å frakte 600 tonn levende fisk på én kjøl. Prisen er på over 400 millioner kroner. «Harald Martin» som kommer til våren, er iden­tisk. «Bjørg Pauline» er oppkalt etter Inge Bergs mor, «Harald Martin» etter hans onkel.

«Bjørg Pauline» og «Harald Martin» har LNG-elektrisk fremdrift, dvs. flytende naturgass kombinert med batteripakke. Sammen med landstrømstilkobling vil denne teknologien ifølge Nordlaks redu­sere de samlende klimagassutslippene med over 20 prosent og NOx-utslippene med 90 prosent sammenlignet med dagens brønnbåter.

Relaterte saker: Gullfisk til Inge Berg og Satser fem milliarder på syv år

— De skal tilfredsstille dagens og fremtidige krav til transport av levende oppdrettsfisk. De kan operere på eksponerte lokalitet­er og er tilpasset havfarmene, deriblant med laste- og lossesys­temer, kraftig manøvreringspakke og dynamisk posisjonering (DP), forteller Kurt Werner Nilsen. Han har vært i Nordlaks siden 1990, og vært med på utviklingen fra 40-metringer med et par hundre tonn til havfarmen hvor MTB-en er 10.000 tonn. Nilsen har ansvaret for slakteplanleggingen og sitter som bindeleddet mellom oppdrettet og slakteriet, men også for eksterne oppdrettere som slakter hos Nordlaks. Han lager ukeplaner for slakteriet og har ansvar for logistikk og brønnbåtene. Brønnbåtene inngår i Nor­dlaks-konsernet og eies av NL brønnbåt AS og Nordlaks Transport AS.

10. desember 2019 klippet medeier Amalie Berg snoren og lot nye «Bjørg Pauline» få vann under kjølen for første gang. Til stede på verftet i Tyrkia var også teamet som har jobbet frem konsep­tet. Fra venstre Kurt Werner Nilsen (Brønnbåtansvarlig i Nor­dlaks), Per Tore Paulsen (maskinsjef i Nordlaks), Ivan Chekanin (NSK Ship Design, designer), Svein Arild Jakobsen (skipper i Nordlaks) og Øyvind Nikolaisen (designer i NSK Ship Design). (Foto: Merete Kristiansen/Nordlaks)
Norsk Fiskerinæring

Vil du lese mer av saken på en enkel måte? Få tilgang i 24 timer uten binding eller forpliktelser.

Logg inn

Prøv gratis i 14 dager

 

Vi gir deg 24 timers gratis prøvetid på NorskFisk.no. Lag en bruker uten binding eller andre forpliktelser. Fyll inn navn, (firma), epost og egen kode, og du er i gang. Er du allerede abonnent, men har ikke digital bruker? Gi oss beskjed, og vi hjelper deg. Du kan lese mer om abonnement eller ta kontakt med oss her 

Få innsikt og oversikt

Et årsabonnement koster 2415,- og gir deg tilgang til alle saker på NorskFisk.no, magasinet Norsk Fiskerinæring samt årboken Norsk Sjømatnæring. Les mer ved å trykke “Bli abonnent”.

Bli abonnent

Relaterte saker

Hva er Bjørnar Skjærans status etter de første 500 dagene? Vi kan ikke erindre at det noen gang har hersket så stor politisk usikkerhet i sjømatnæringen som i dag.

Leder

Svaret syntes enkelt; De må strukturere slik som resten! Men kanskje er ikke dette eneste løsningen?

Leder
Sideblikk
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 2 – 2023

Meningspanelet består av sentrale aktører fra ulike deler av sjømatnæringen. Hver måned...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå