Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Få tilgang til eksklusiv informasjon. Vi har over 50 år i bransjen.
  • Ta langsiktige valg basert på innsikt i bransjen.
  • Gå aldri glipp av en viktig nyhet.
  • Spar tid – og finn de riktige personene, bedriftene og leverandørene i bransjen.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2020

Lukk

NF's blå

Brev fra leserne

Leder

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

Hempels kommentar

Månedens intervju

Ferdigsnakka med

Viktige fiskerikommuner

Lek med tall

Lov og Rett

Nye investeringer

Nye investeringer

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Geir Ove Ystmark

Nye investeringer

Østensjøs kommentar

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Bok på kroken

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Nye investeringer

Topp kvalitet med egne brønnbåter

På nyåret 2021 tar man enda et steg opp når nye «Bjørg Pauline» tas i bruk.

På nyåret blir endelig «Bjørg Pauline» overlevert fra Tersan i Tyrkia. Til våren følger «Harald Martin» etter. NSK Ship Design i Harstad har designet begge brønnbåtene i tett samarbeid med Nordlaks og deres brønnbåt-team. (Foto: Nordlaks)
Publisert: 22. desember 2020

Nordlaks har driftet egne brønnbåter siden 1999. I 2010 fikk selskapet overlevert nybygget «Bjørg Pauline», den gang verdens største og mest moderne, med dieselelektrisk fremdrift. På nyåret 2021 tar man enda et steg opp når nye «Bjørg Pauline» tas i bruk.

«Bjørg Pauline» er 85,5 meter lang, 19 meter bred og har 2 x 2100 kubikkmeter i brønnkapasitet. Det gir en teoretisk kapasitet til å frakte 600 tonn levende fisk på én kjøl. Prisen er på over 400 millioner kroner. «Harald Martin» som kommer til våren, er iden­tisk. «Bjørg Pauline» er oppkalt etter Inge Bergs mor, «Harald Martin» etter hans onkel.

«Bjørg Pauline» og «Harald Martin» har LNG-elektrisk fremdrift, dvs. flytende naturgass kombinert med batteripakke. Sammen med landstrømstilkobling vil denne teknologien ifølge Nordlaks redu­sere de samlende klimagassutslippene med over 20 prosent og NOx-utslippene med 90 prosent sammenlignet med dagens brønnbåter.

Relaterte saker: Gullfisk til Inge Berg og Satser fem milliarder på syv år

— De skal tilfredsstille dagens og fremtidige krav til transport av levende oppdrettsfisk. De kan operere på eksponerte lokalitet­er og er tilpasset havfarmene, deriblant med laste- og lossesys­temer, kraftig manøvreringspakke og dynamisk posisjonering (DP), forteller Kurt Werner Nilsen. Han har vært i Nordlaks siden 1990, og vært med på utviklingen fra 40-metringer med et par hundre tonn til havfarmen hvor MTB-en er 10.000 tonn. Nilsen har ansvaret for slakteplanleggingen og sitter som bindeleddet mellom oppdrettet og slakteriet, men også for eksterne oppdrettere som slakter hos Nordlaks. Han lager ukeplaner for slakteriet og har ansvar for logistikk og brønnbåtene. Brønnbåtene inngår i Nor­dlaks-konsernet og eies av NL brønnbåt AS og Nordlaks Transport AS.

10. desember 2019 klippet medeier Amalie Berg snoren og lot nye «Bjørg Pauline» få vann under kjølen for første gang. Til stede på verftet i Tyrkia var også teamet som har jobbet frem konsep­tet. Fra venstre Kurt Werner Nilsen (Brønnbåtansvarlig i Nor­dlaks), Per Tore Paulsen (maskinsjef i Nordlaks), Ivan Chekanin (NSK Ship Design, designer), Svein Arild Jakobsen (skipper i Nordlaks) og Øyvind Nikolaisen (designer i NSK Ship Design). (Foto: Merete Kristiansen/Nordlaks)
Norsk Fiskerinæring

Vil du lese mer av saken på en enkel måte? "Prøv gratis i 14 dager" uten binding eller forpliktelser, eller logg inn på din bruker.

Logg inn

Prøv gratis i 14 dager

 

Vi tilbyr 14 dagers prøvetid uten binding eller andre forpliktelser. Alt du registrerer er navn, (firma), epost og egen kode. Etter 14 dager må du selv aktivere abonnement om du ønsker det. Er du allerede abonnent, men har ikke digital bruker? Lag brukerkonto her. Vi knytter det til ditt abonnement. Du kan lese mer om abonnement eller ta kontakt med oss 

Få innsikt og oversikt

Et årsabonnement koster 2300,- og gir deg tilgang til alle saker på NorskFisk.no, magasinet Norsk Fiskerinæring samt årboken Norsk Sjømatnæring. Les mer ved å trykke “Bli abonnent”.

Bli abonnent

Relaterte saker

Historiske godbiter

Å finne fisk fra fly

En av firmaets ansatte ble plukket ut for å være med opp...
Ferdigsnakka med

Lene Frost Andersen

Ekspertgruppen hun har ledet er enig om at vi bør fortsette med...

Norges 45 største oppdrettsfirma

Bare i fjor økte produksjonen av laks og ørret med 10 prosent,...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå