Ferdigsnakka med
Even Søfteland
Myndighetene har vedtatt å redusere produksjonskapasiteten til oppdretterne i produksjonsområde 4 med seks prosent.


Myndighetene har vedtatt å redusere produksjonskapasiteten til oppdretterne i produksjonsområde 4 med seks prosent. Nå skal rettsapparatet avgjøre om vedtaket er gyldig. Oppdretterne i dette produksjonsområdet (PO4) har nemlig stevnet staten for retten, og saken er berammet til begynnelsen av februar. Hele næringen vil følge rettsforhandlingene med argusøyne. Utfallet kan faktisk bety Trafikklysmodellens endelikt.
I 2016 ble alle havbruksbedriftene i Produksjonsområde 3 (PO3) enige om å stifte medlemsorganisasjonen PO3 Kunnskapsinkubator. Etter hvert sluttet også havbruksaktørene i PO4 seg til organisasjonen, som i dag har det ganske festlige navnet PO3/4 Kunnskapsinkubator.
Organisasjonens arbeid ble inndelt i moduler. Havbruksaktørene så tidlig at Trafikklyssystemet hadde store kunnskapshull som noen måtte ta tak i, både på vegne av villaksen og miljøet, og for å sikre forutsigbarhet i den sjøbaserte matproduksjonen. Derfor etablerte man også forskningsprosjektet «SalmonTracking 2030», et forskningsinitiativ ledet av en styringsgruppe og med egen forskergruppe. Siden oppstarten er PO3/4 involvert i flere større forskningsinitiativ, alle rettet mot direkte målbare forhold. Flere initiativ kommer i tiden fremover. Even Søfteland er sekretær for PO3/4 Kunnskapsinkubator, og er også talsperson i forbindelse med den kommende rettssaken.
— At 25 havbruksbedrifter, samtlige kommersielle bedrifter med matproduksjon i sjø i PO4, velger å gå til sak mot Staten ved Nærings- og fiskeridepartementet (NFD), sier mye om alvoret i denne saken. Det forteller samtidig mye om samholdet og enigheten på tvers av bedriftene. Dette er hjørnesteinsbedrifter lokalt og regionalt som alle er opptatt av å utvikle i samspill med det miljøet de opererer i.
— Var det mye tvil om å stevne staten? Hva talte for, hva talte imot?
— Det ble gjort et grundig forarbeid både av bedriftene, advokatene og ulike kompetansemiljø i inn og utland før man valgte å levere inn stevningen. Selvsagt var det flere forhold som veide både for og imot, men i sum var det ingen tvil om valget. Det røde lyset i Trafikklysmodellen mangler faktisk og vitenskapelig grunnlag, og ble slått på i PO4 i strid med forutsetningene som lå til grunn da systemet ble vedtatt innført.
— Hva blir kostnadene om dere skulle tape?
— Saken må sees i et stort perspektiv for å forstå tapspotensialet. Man kan ikke bygge reguleringer på feil fakta om hvordan oppdrettsnæringen påvirker miljøet. Nedtrekket, slik det er vedtatt i dag, vil bli kostbart både for miljøet, bedriftene, distriktene og staten. Det samfunnsøkonomiske tapet ved å redusere produksjonskapasiteten i PO4 ligger på noe over 400 millioner kroner per år. Det vil øke i takt med at nærings- og bosetningsmønster rundt oss forvitrer. Bare i ytre del av Sognefjorden har to store hjørnesteinsbedrifter lagt inn årene de siste månedene. Nedleggelsene har intet med Covid-19 å gjøre. Det kommer på toppen av krisen vi er inne i. Når rammebetingelsene blir usikre snur man oftere på krona, og slik forsterkes nedsiden. Man kjøper mindre, blir forsiktig og begynner å tenke alternativer på alle områder det er mulig. Dette blir dyrt om vi taper.

Vil du lese mer av saken på en enkel måte? "Prøv gratis i 14 dager" uten binding eller forpliktelser, eller logg inn på din bruker.
Logg inn
Prøv gratis i 14 dager
Vi tilbyr 14 dagers prøvetid uten binding eller andre forpliktelser. Alt du registrerer er navn, (firma), epost og egen kode. Etter 14 dager må du selv aktivere abonnement om du ønsker det. Er du allerede abonnent, men har ikke digital bruker? Lag brukerkonto her. Vi knytter det til ditt abonnement. Du kan lese mer om abonnement eller ta kontakt med oss
Få innsikt og oversikt
Et årsabonnement koster 2300,- og gir deg tilgang til alle saker på NorskFisk.no, magasinet Norsk Fiskerinæring samt årboken Norsk Sjømatnæring. Les mer ved å trykke “Bli abonnent”.