Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
menu Meny
perm_identity Logg inn
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Få tilgang til eksklusiv informasjon. Vi har over 50 år i bransjen.
  • Ta langsiktige valg basert på innsikt i bransjen.
  • Gå aldri glipp av en viktig nyhet.
  • Spar tid – og finn de riktige personene, bedriftene og leverandørene i bransjen.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 - 2020

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2020

Lukk

NF's blå

Brev fra leserne

Leder

Månedens Gullfisk

Meningspanelet

Hempels kommentar

Månedens intervju

Ferdigsnakka med

Viktige fiskerikommuner

Lek med tall

Lov og Rett

Nye investeringer

Nye investeringer

Bent Dreyer

Høyviks kommentar

Geir Ove Ystmark

Nye investeringer

Østensjøs kommentar

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Bok på kroken

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Ferdigsnakka med

Even Søfteland

Myndighetene har vedtatt å redusere produksjonskapasiteten til oppdretterne i produksjonsområde 4 med seks prosent.

Trafikklysmodellen trådte i kraft i 2017, og skal regulere vek­sttakten i norsk lakseoppdrett. Rødt lys betyr at produksjonska­pasiteten må reduseres. Denne «nedtrekksparagrafen» blir nå tema for juristene og rettsapparatet.
Publisert: 22. desember 2020
Even Søfteland er daglig leder og hovedaksjonær i rådgivnings­selskapet Capmare AS i Bergen. Han er også sekretær for organi­sasjonen PO3/4 Kunnskapsinkubator, en forening for havbruksbe­driftene i produksjonsområdene 3 og 4. (Foto: Alsaker)

Myndighetene har vedtatt å redusere produksjonskapasiteten til oppdretterne i produksjonsområde 4 med seks prosent. Nå skal rettsapparatet avgjøre om vedtaket er gyldig. Oppdretterne i dette produksjonsområdet (PO4) har nemlig stevnet staten for retten, og saken er berammet til begynnelsen av februar. Hele næringen vil følge rettsforhandlingene med argusøyne. Utfallet kan faktisk bety Trafikklysmodellens endelikt.

 

I 2016 ble alle havbruksbedriftene i Produksjonsområde 3 (PO3) enige om å stifte medlemsorganisasjonen PO3 Kunnskapsinkubator. Etter hvert sluttet også havbruksaktørene i PO4 seg til organi­sasjonen, som i dag har det ganske festlige navnet PO3/4 Kun­nskapsinkubator.

Organisasjonens arbeid ble inndelt i moduler. Havbruksaktørene så tidlig at Trafikklyssystemet hadde store kunnskapshull som noen måtte ta tak i, både på vegne av villaksen og miljøet, og for å sikre forutsigbarhet i den sjøbaserte matproduksjonen. Derfor etablerte man også forskningsprosjektet «SalmonTracking 2030», et forskningsinitiativ ledet av en styringsgruppe og med egen for­skergruppe. Siden oppstarten er PO3/4 involvert i flere større forskningsinitiativ, alle rettet mot direkte målbare forhold. Flere initiativ kommer i tiden fremover. Even Søfteland er sekre­tær for PO3/4 Kunnskapsinkubator, og er også talsperson i forbin­delse med den kommende rettssaken.

— At 25 havbruksbedrifter, samtlige kommersielle bedrifter med matproduksjon i sjø i PO4, velger å gå til sak mot Staten ved Nærings- og fiskeridepartementet (NFD), sier mye om alvoret i denne saken. Det forteller samtidig mye om samholdet og enigheten på tvers av bedriftene. Dette er hjørnesteinsbedrifter lokalt og regionalt som alle er opptatt av å utvikle i samspill med det miljøet de opererer i.

— Var det mye tvil om å stevne staten? Hva talte for, hva talte imot?
— Det ble gjort et grundig forarbeid både av bedriftene, advo­katene og ulike kompetansemiljø i inn og utland før man valgte å levere inn stevningen. Selvsagt var det flere forhold som veide både for og imot, men i sum var det ingen tvil om valget. Det røde lyset i Trafikklysmodellen mangler faktisk og vitenskapelig grunnlag, og ble slått på i PO4 i strid med forutsetningene som lå til grunn da systemet ble vedtatt innført.

— Hva blir kostnadene om dere skulle tape?
— Saken må sees i et stort perspektiv for å forstå tapspotensia­let. Man kan ikke bygge reguleringer på feil fakta om hvordan oppdrettsnæringen påvirker miljøet. Nedtrekket, slik det er vedtatt i dag, vil bli kostbart både for miljøet, bedriftene, distriktene og staten. Det samfunnsøkonomiske tapet ved å redu­sere produksjonskapasiteten i PO4 ligger på noe over 400 million­er kroner per år. Det vil øke i takt med at nærings- og boset­ningsmønster rundt oss forvitrer. Bare i ytre del av Sognefjorden har to store hjørnesteinsbedrifter lagt inn årene de siste måne­dene. Nedleggelsene har intet med Covid-19 å gjøre. Det kommer på toppen av krisen vi er inne i. Når rammebetingelsene blir usikre snur man oftere på krona, og slik forsterkes nedsiden. Man kjøper mindre, blir forsiktig og begynner å tenke alternativer på alle områder det er mulig. Dette blir dyrt om vi taper.

 

To av de tretten produksjonsområdene har fått fargen rød — PO4 og PO5. Disse dekker kyststrekningen fra Nordhordland til Hustad, altså store deler av vest- og nordvestlandet. PO3, som løper fra Karmøy til Nordhordland, er gult.
Norsk Fiskerinæring

For å fortsette å lese må du logge inn eller opprette konto. Skriv e-post og kode:

Logg inn

Prøv gratis i 14 dager

Prøv gratis i 14 dager eller bestill abonnement. Er du allerede abonnent knytter vi kontoen til ditt abonnement. Les mer om abonnement eller ta kontakt med oss 

Hold deg oppdatert!

Bli abonnent

Skrevet av:

Thorvald Tande

Relaterte saker

Meningspanelet

Meningspanelet nr. 1-2021

Meningspanelet består av sentrale aktører fra ulike deler av sjømatnæringen. Hver måned...

Muligheten for å produsere fem millioner tonn laks per år innen 2050 er større i dag enn noen gang.

Leder
NF's blå

Aktuelle kommentarer

nf's blå nr. 1 - 2021
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå