Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

4 - 2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 4 – 2021

Lukk

NF's blå

Meningspanelet

Leder

INGES hjørne

Lek med tall

Frode Blakstad

Høyviks kommentar

Historiske godbiter

Månedens intervju

Fjordlandet

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Nyheter fra Nofima

Månedens Gullfisk

Nye investeringer

Fisk og Forskning

Duellen

Historiske godbiter

Da petroleumsmotoren var fremtiden!

Artikkelen i «Norsk Fiskeritidende» var illustrert med flere skisser, blant annet denne om motorens oppbygging.

Skrevet av:

Av Ivar Gunnar Braaten

Utgave nr. 4

I en større artikkel i «Norsk Fiskeritidende» i 1894 tok havnein­geniør Gabriel Smith for seg fordelene ved å satse på petroleums­motorer som fremdriftsmiddel om bord i fiskebåter i stedet for seil og dampmaskin. Han var tidlig ute.

Innledningsvis roser havneingeniøren fiskernes evne til å ta i bruk nye båttyper og redskaper. Han påpeker at man «gribes af Respekt for dette intelligendte, kraftige og beslutsomme Folke­færd, som har prøvet og vraget, indtil det har faat noget frem, som var efter dets eget Hoved.»

Her blir sunnmøringene brukt som eksempel: «Ikke før har mørings­båten begynt å bli utbredt langs kysten, før de går i gang med dekksbåter. Og ikke før er dekksbåtene kommet i bruk, før petro­leumsmotorer skal installeres i dem.»

Er det snakk om snittet av et seil eller linjene i et skrog, er fiskeren selv den beste dommer, ifølge havneingeniøren. Dampmas­kiner om bord i fiskebåter er også mer kjent og har vært utprøvd en stund, og kan dermed oppfattes som sikre å satse på.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå