Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

1 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 1 – 2025

Leder
NF's blå
Brev fra leserne
Meningspanelet
Silje Remøy
INGES hjørne
Geir Ove Ystmark, Sjømat Norge
Williams kommentar
Ferdigsnakka
Sjømatnæringen på lerret
Sandøys kommentar
Sundnes kommentar
Bok på kroken
Smånytt fra sjømatnæringen
På tampen fra Provence
Duellen
Sjømatnæringen på lerret

Trollfjordslaget

Slik ser hele verket ut. Det består som nevnt av et hovedbilde, der det på hver side er tre mindre bilder som er innlemmet i rammen, totalt syv bilder.
Publisert: 3. februar 2025

Skrevet av:

Hans Morten Sundnes

Journalist

I vår nye serie om sjømatnæring i malerkunsten, begynner vi med selve Trollfjordslaget i Lofoten og Gunnar Bergs ikoniske fremstilling av dette. Det er et maleri som både fanger det dramatiske i Lofotnaturen og noe av det mest dramatiske i fiskerihistorien. Det var kanskje bra at kunstneren bestemte seg for ikke å bli væreier? Tanken med denne serien er å presentere et ikonisk norsk maleri med fiskeri- og sjømatnæringen som tema i hvert nummer. Vi jobber fortsatt med å plukke ut de ti bildene, og tar gjerne imot forslag.

Hvilke spor har fiskeriene og tilvirking av fisk satt i malerkunsten? I hvilken grad har norsk billedkunst klart å pensle fram disse miljøene?  Og hvilke bilder skal vi velge til vår nye serie om sjømatnæringen i malerkunsten?

En slik serie gir et nytt blikk på næringen og sier noe om sjømatfolkets posisjon og betydning i samfunnet vårt gjennom tidene. Virkelige kunstnere klarer å fange livet rundt fisken på en annen måte enn skrevne ord og fotografier. Dessuten kan kunsten løfte næringen og gi stolthet — med mindre den er uttrykk for et kritisk blikk. Vi velger kunstverk ut fra gitte kriterier eller like gjerne spørsmål: Er det et godt maleri? Har kunstneren klart å gjenskape miljø og strabaser? Lærer det oss noe om næringen? Gir det historisk dokumentasjon?  Er det allment kjent, og har det hatt innflytelse eller skapt debatt? Er det en kjent kunstner? Er det et viktig verk for kunstneren? Et ikonisk bilde er et bilde som er umiddelbart gjenkjennelig for mange og som fanger et menneske, en gruppe, et sted, en hendelse, en tid eller en tidsånd på en slående og særegen måte. Finnes det også slike bilder fra norsk sjømatnæring?

Vi har altså lagt lista høyt, og det blir et skjønn der alle disse spørsmålene tas i betraktning. Vi har gode kandidater til de neste utgavene, men de er bare kandidater, og vi lytter på innspill. Også kunst på veggene hos leserne, hos bedrifter og organisasjoner eller i en offentlig bygning nær deg kan være aktuelt. Når det er sagt, må disse kunne måle seg mot flere bilder som virkelig lukter fisk og sjø på Nasjonalmuseet, i Kunstsiloen i Kristiansand og andre tunge kunstinstitusjoner.

Mellom Svolvær og kontinetet

Vi begynner i Svolvær. Det er i hvert fall på Galleri Gunnar Berg i Svolvær det første kunststykket i denne serien henger i dag. Kunstneren er Gunnar Berg (1863-1893), som hadde et helt spesielt utgangspunkt for å gjøre fiske og fiskerimiljøer om til penselkunst. Ikke bare var han født i et av Norges største fiskevær; han var sønn av væreier Lars Thodal Walnum Berg. I stedet for å overta været og handelsvirksomheten begynte eldstesønnen i 1883 å studere malerkunst i Düsseldorf. Hjemme på Svinøya hjalp foreldrene han med å få bygd et eget atelier. At han hentet motiver fra Lofoten og fiskermiljøet der, gjør at han regnes blant de fremste såkalte lofotmalerne på slutten av 1800-tallet. Da det braket løs i Trollfjorden noen rotimer unna i mars 1880, hadde han orkesterplass.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

Klimakravene vil i økende grad styre hvilke aktører som får vokse – og hvordan. Her spiller leverandørbransjen en avgjørende rolle som strategiske partnere.

Sideblikk
Duellen

Test dine sjømatkunnskaper!

Se hvem som stakk av med seieren og test dine sjømatkunnskaper!
På tampen fra Provence

Havrommet

Det verste av alt er at mange politikere tror at det alltid...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå