

I vår nye serie om sjømatnæring i malerkunsten, begynner vi med selve Trollfjordslaget i Lofoten og Gunnar Bergs ikoniske fremstilling av dette. Det er et maleri som både fanger det dramatiske i Lofotnaturen og noe av det mest dramatiske i fiskerihistorien. Det var kanskje bra at kunstneren bestemte seg for ikke å bli væreier? Tanken med denne serien er å presentere et ikonisk norsk maleri med fiskeri- og sjømatnæringen som tema i hvert nummer. Vi jobber fortsatt med å plukke ut de ti bildene, og tar gjerne imot forslag.
Hvilke spor har fiskeriene og tilvirking av fisk satt i malerkunsten? I hvilken grad har norsk billedkunst klart å pensle fram disse miljøene? Og hvilke bilder skal vi velge til vår nye serie om sjømatnæringen i malerkunsten?
En slik serie gir et nytt blikk på næringen og sier noe om sjømatfolkets posisjon og betydning i samfunnet vårt gjennom tidene. Virkelige kunstnere klarer å fange livet rundt fisken på en annen måte enn skrevne ord og fotografier. Dessuten kan kunsten løfte næringen og gi stolthet — med mindre den er uttrykk for et kritisk blikk. Vi velger kunstverk ut fra gitte kriterier eller like gjerne spørsmål: Er det et godt maleri? Har kunstneren klart å gjenskape miljø og strabaser? Lærer det oss noe om næringen? Gir det historisk dokumentasjon? Er det allment kjent, og har det hatt innflytelse eller skapt debatt? Er det en kjent kunstner? Er det et viktig verk for kunstneren? Et ikonisk bilde er et bilde som er umiddelbart gjenkjennelig for mange og som fanger et menneske, en gruppe, et sted, en hendelse, en tid eller en tidsånd på en slående og særegen måte. Finnes det også slike bilder fra norsk sjømatnæring?
Vi har altså lagt lista høyt, og det blir et skjønn der alle disse spørsmålene tas i betraktning. Vi har gode kandidater til de neste utgavene, men de er bare kandidater, og vi lytter på innspill. Også kunst på veggene hos leserne, hos bedrifter og organisasjoner eller i en offentlig bygning nær deg kan være aktuelt. Når det er sagt, må disse kunne måle seg mot flere bilder som virkelig lukter fisk og sjø på Nasjonalmuseet, i Kunstsiloen i Kristiansand og andre tunge kunstinstitusjoner.
Mellom Svolvær og kontinetet
Vi begynner i Svolvær. Det er i hvert fall på Galleri Gunnar Berg i Svolvær det første kunststykket i denne serien henger i dag. Kunstneren er Gunnar Berg (1863-1893), som hadde et helt spesielt utgangspunkt for å gjøre fiske og fiskerimiljøer om til penselkunst. Ikke bare var han født i et av Norges største fiskevær; han var sønn av væreier Lars Thodal Walnum Berg. I stedet for å overta været og handelsvirksomheten begynte eldstesønnen i 1883 å studere malerkunst i Düsseldorf. Hjemme på Svinøya hjalp foreldrene han med å få bygd et eget atelier. At han hentet motiver fra Lofoten og fiskermiljøet der, gjør at han regnes blant de fremste såkalte lofotmalerne på slutten av 1800-tallet. Da det braket løs i Trollfjorden noen rotimer unna i mars 1880, hadde han orkesterplass.