

Den norske sjømateksporten til USA har på ingen måte stoppet opp til tross for toll og uvisshet. Uansett gir dette markedet litt andre utfordringer og muligheter enn Europa, Asia og røkla. Varehuskjedene er enda større, sjømaten enda mer foredlet, mange vil ha «naturlig sjømat», relasjoner er viktige og transportdistansen stor. Vi har kontaktet noen som har funnet sin måte.
Eksporten av norsk sjømat til USA i 2025 er et av mange bidrag til årets rådende forvirring. Den har aldri vært større og viktigere. Eksportvekst på 45 prosent bryter litt mot bekymringene som normalt ville følge økt toll og varsler om ytterligere toll.
I Trump-året 2025 fremstår USA som vårt viktigste enkeltmarked, med et særlig sterkt sug etter laks, ørret, kongekrabbe og snøkrabbe. USA er også på dette området big, samtidig som markedet har klare særpreg. Vi snakker om supermarkedenes hjemland, og det gjelder langt på vei også ferdigmaten og fastfood.
Når det gjelder vår egen handelshistorie, innførte USA i 1991 dumpingtoll på hel laks, noe som kan ha bidratt til en høy andel foredlede laksefiskprodukter i eksporten dit. I denne artikkelen ser vi på hvordan ulike aktører i ulike segmenter nærmer seg markedet i nasjonen som har preget morgennyhetene det siste året. Foreløpig kan det se ut til at den amerikanske appetitten på norsk sjømat er like stor som den norske på amerikanske nyheter.
—–
Les også:
—–
Inn i supermarkedet
Det er ingen gisping eller sammenstimling å merke når Alf-Gøran Knutsen går innover Whole Foods-supermarkedet i sentrum av Boston. Like fullt er han en av få som faktisk har ansiktet på et av produktene i butikken. Og Kvarøy Fiskeoppdrett er et av få norske selskap som har fått innpass i en av de store amerikanske supermarkkjedene med fisken sin. Det er i mer enn en forstand stort.