Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 – 2025

Leder
NF's blå
Meningspanelet
INGES hjørne
Jonny Berfjord, Norges Sildesalgslag
Månedens intervju
Williams kommentar
Ferdigsnakka
Sjømatnæringen på lerret
Nye investeringer
Nye investeringer
På tampen fra Provence
Duellen
Sundnes kommentar
Månedens Gullfisk
Silje Remøy
Sideblikk
Aktuelt
Aktuelt

Veier til USA-gaffelen

I Trump-året 2025 fremstår USA som vårt viktigste enkeltmarked, med et særlig sterkt sug etter laks, ørret, kongekrabbe og snøkrabbe.

Alt er stort i USA. Også krabbene de helst vil ha på spisebordet. USA er vårt desidert største marked for kongekrabber, både levende og fryste. Mye av det kan vi takke boikotten av Russland for, som «sperret» ute titusenvis av tonn med russiske krabber. I dag står Norge for ca. 80 prosent av all import av kongekrabber i USA.
Utgave nr. 5

Skrevet av:

Hans Morten Sundnes

Journalist

Den norske sjømateksporten til USA har på ingen måte stoppet opp til tross for toll og uvisshet. Uansett gir dette markedet litt andre utfordringer og muligheter enn Europa, Asia og røkla. Varehuskjedene er enda større, sjømaten enda mer foredlet, mange vil ha «naturlig sjømat», relasjoner er viktige og transportdistansen stor. Vi har kontaktet noen som har funnet sin måte.

Eksporten av norsk sjømat til USA i 2025 er et av mange bidrag til årets rådende forvirring. Den har aldri vært større og viktigere. Eksportvekst på 45 prosent bryter litt mot bekymringene som normalt ville følge økt toll og varsler om ytterligere toll.

I Trump-året 2025 fremstår USA som vårt viktigste enkeltmarked, med et særlig sterkt sug etter laks, ørret, kongekrabbe og snøkrabbe. USA er også på dette området big, samtidig som markedet har klare særpreg. Vi snakker om supermarkedenes hjemland, og det gjelder langt på vei også ferdigmaten og fastfood.

Når det gjelder vår egen handelshistorie, innførte USA i 1991 dumpingtoll på hel laks, noe som kan ha bidratt til en høy andel foredlede laksefiskprodukter i eksporten dit. I denne artikkelen ser vi på hvordan ulike aktører i ulike segmenter nærmer seg markedet i nasjonen som har preget morgennyhetene det siste året. Foreløpig kan det se ut til at den amerikanske appetitten på norsk sjømat er like stor som den norske på amerikanske nyheter.

—–

Les også:

USA-markedet for norsk sjømat

—–

Inn i supermarkedet

Det er ingen gisping eller sammenstimling å merke når Alf-Gøran Knutsen går innover Whole Foods-supermarkedet i sentrum av Boston. Like fullt er han en av få som faktisk har ansiktet på et av produktene i butikken. Og Kvarøy Fiskeoppdrett er et av få norske selskap som har fått innpass i en av de store amerikanske supermarkkjedene med fisken sin. Det er i mer enn en forstand stort.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

Månedens Gullfisk

Olav Holst-Dyrnes

Dersom det blir aktuelt å etablere en gullfiskvandre­pokal, har den nye styre­lede­ren i...
Meningspanelet

Meningspanelet nr. 5 – 2025

Om leverandørbransjen og hvilke saker og tema de holder seg oppdatert om....
NF's blå

nf’s blå nr 5 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå