Frode Blakstad
Tar ordet
Look to Flatanger!
Frode Blakstad i INAQ bruker sin tilmålte plass på å snakke frem den meget velfungerende og vellykkede sjømatklyngen i Flatanger i Trøndelag, og om hva som ligger bak suksessen.
Skrevet av:
Frode BLAKSTAD
Den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt holdt i september 1942 en tale om Norges innsats under andre verdenskrig der han hyllet den norske befolkningen, handelsflåten og marinen, og etablerte begrepet «Look to Norway». Kanskje litt søkt, men i overført betydning ønsker jeg å benytte anledningen til å fremsnakke Flatanger, en havbrukskommune med 1100 innbyggere på Trøndelags kysten.
Kjernevirksomheten i Flatanger er oppdrett av laks med tilhørende aktiviteter. Kompetanse, kapital, infrastruktur og samarbeid over tid, er bygd opp rundt denne profilen. I tillegg bidrar et sterkt lokalt eierskap til at kapitalen reinvesteres lokalt i nye virksomheter, som igjen bidrar til at det stadig utvikles ny aktivitet og flere arbeidsplasser. Store aktører som Mowi og SalMar har også sterk tilstedeværelse i kommunen, men har ikke den sammen lokale forankringen, og regnes derfor ikke inn blant kjerneaktørene.
Flatanger-klyngens kjerneaktører har opplevd en fin utvikling på 2000-tallet. I 2010 var det til sammen 106 ansatte hos de seks kjernebedriftene. I 2015 var dette steget til 160, mens det i 2018 var 285. En skjønnsmessig ekstrapolering fram mot 2025 og 2030 gir henholdsvis 356 og 416 sysselsatte i disse bedriftene.
Figur 1: Utviklingen i antall ansatte hos kjerneaktørene i Flatanger kommune. 2010-2030.
Hvordan lykkes med lokale klynger?
I Norge har vi stor tro på klynger og nettverk som virkemiddel for å øke innovasjonsgraden og styrke verdiskapingen og næringsattraktiviteten. Med klynge menes en geografisk konsentrasjon av bedrifter og relaterte kunnskapsmiljøer, koplet sammen gjennom komplementaritet eller likhet i interesser og behov. Gjennom samspill og samarbeid kan bedriftene få lettere tilgang på viktige produksjonsfaktorer, samt idéer og impulser til innovasjon.