Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 – 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2024

Lukk

Leder

Leder

NF's blå

Brev fra leserne

Guldens Lupe

Meningspanelet

Bent Dreyer

INGES hjørne

Fra toppen

Månedens intervju

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Høyviks kommentar

Sundnes kommentar

Bok på kroken

På tampen fra Provence

Duellen

Sjømatmarkedet i 2024 og 2025
Tøft for torsk, rift om makrellen og laksen og tid for snøkrabbene?

Trump på topp i USA og usikker valutautvikling her hjemme skaper uansett usikkerhet for alle.

Per utgangen av november i år har Norge eksportert sjømat for 160 milliarder kroner. Sannsynligvis passerer vi 175 milliarder før året er omme. Det er suveren rekord. Laksen står for nesten 70 prosent av verdien. Her fra Kina, som hittil i år har importert laks fra Norge for 4,6 milliarder kroner. 4,2 milliarder av dette er flysendt fersk, rund laks med hode. Den blir filétert i Kina og havner i dagligvarekjedenes kjøledisker. Kineserne elsker laks. (Foto: NTB)
Publisert: 19. desember 2024

Tøffe tak og stor risiko er stikkord for de fleste som skal bringe norsk torskefisk ut i verden – enten den er fersk, tørket eller har salt i kroppen. For makrell, laks, reker og våre nye nordlige krabbearter har 2024 glidd bedre og med lysere utsikter for året som nå kommer. Kan snøkrabbe fange opp arbeidsplasser som forsvinner ut av hvitfisk? Trump på topp i USA og usikker valutautvikling her hjemme skaper uansett usikkerhet for alle.

Tøft for hvitfiskindustrien

Lerøy Norway Seafoods er klart størst innen mottak og bearbeiding av hvitfisk. Gruppen driver ti mottak og foredlingsanlegg hvorav fem leies fra søsterselskapet Lerøy Havfisk. Lerøy Havfisk, som rår over ni prosent av torskekvoten nord for 62-graden, er tett knyttet til Lerøy Norway Seafoods-anleggene ikke minst gjennom aktivitetsplikten. I tillegg til fersk og frossen filét og fer-digvare fra torsk, sei og hyse, produseres det fiskemat, saltfisk og kongekrabbeprodukter. Selskapet er en del av Lerøy Seafood Group.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå