Nye investeringer
Topp kvalitet med egne brønnbåter
På nyåret 2021 tar man enda et steg opp når nye «Bjørg Pauline» tas i bruk.
Nordlaks har driftet egne brønnbåter siden 1999. I 2010 fikk selskapet overlevert nybygget «Bjørg Pauline», den gang verdens største og mest moderne, med dieselelektrisk fremdrift. På nyåret 2021 tar man enda et steg opp når nye «Bjørg Pauline» tas i bruk.
«Bjørg Pauline» er 85,5 meter lang, 19 meter bred og har 2 x 2100 kubikkmeter i brønnkapasitet. Det gir en teoretisk kapasitet til å frakte 600 tonn levende fisk på én kjøl. Prisen er på over 400 millioner kroner. «Harald Martin» som kommer til våren, er identisk. «Bjørg Pauline» er oppkalt etter Inge Bergs mor, «Harald Martin» etter hans onkel.
«Bjørg Pauline» og «Harald Martin» har LNG-elektrisk fremdrift, dvs. flytende naturgass kombinert med batteripakke. Sammen med landstrømstilkobling vil denne teknologien ifølge Nordlaks redusere de samlende klimagassutslippene med over 20 prosent og NOx-utslippene med 90 prosent sammenlignet med dagens brønnbåter.
Relaterte saker: Gullfisk til Inge Berg og Satser fem milliarder på syv år
— De skal tilfredsstille dagens og fremtidige krav til transport av levende oppdrettsfisk. De kan operere på eksponerte lokaliteter og er tilpasset havfarmene, deriblant med laste- og lossesystemer, kraftig manøvreringspakke og dynamisk posisjonering (DP), forteller Kurt Werner Nilsen. Han har vært i Nordlaks siden 1990, og vært med på utviklingen fra 40-metringer med et par hundre tonn til havfarmen hvor MTB-en er 10.000 tonn. Nilsen har ansvaret for slakteplanleggingen og sitter som bindeleddet mellom oppdrettet og slakteriet, men også for eksterne oppdrettere som slakter hos Nordlaks. Han lager ukeplaner for slakteriet og har ansvar for logistikk og brønnbåtene. Brønnbåtene inngår i Nordlaks-konsernet og eies av NL brønnbåt AS og Nordlaks Transport AS.