Sjømatnæringen er dessverre i ferd med å utvikle seg til en klimaversting. CO2-utslippene fra fiskeflåten har økt med 27 prosent siden 1990 og tungtrafikken med laks har også bidratt til en kraftig økning. At vi eksporterer over 250.000 tonn fisk med fly kommer på toppen, selv om utslippene fra denne virksomheten i liten grad blir belastet det norske klimaregnskapet – i dag. Om politikerne setter hardt mot hardt og tvinger gjennom de endringene som må til for at Norge skal oppfylle sine klimaløfter, kan sjømatnæringen få det veldig vanskelig.
Vi har ingen trøst. Om du begynner å bli lei av å lese om Paris-avtalen, klimagassutslipp og hvor mye mer Norge må gjøre for å oppnå sine ambisiøse klimamål, går du tunge år i møte. Dette temaet kommer bare til å bli mer og mer aktuelt. Av en eller annen grunn nekter norske politikere å erkjenne at vi ikke vil klare å nå målsettingen om minst 55 prosent kutt i utslippene av CO2-ekvivalenter innen 2030, og at det blir veldig vanskelig, ja nærmest umulig å kutte over 90 prosent innen 2050. Men det siste er tross alt 25 år til, og mye kan skje på så lang sikt. 2030 er bare om fem år, og da er det begrenset hva vi kan oppnå nesten uansett hva vi gjør.