Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
    • Artikkelserier
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

1 – 2025

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 1 – 2025

Leder
NF's blå
Brev fra leserne
Meningspanelet
Silje Remøy
INGES hjørne
Geir Ove Ystmark, Sjømat Norge
Williams kommentar
Ferdigsnakka
Sjømatnæringen på lerret
Sandøys kommentar
Sundnes kommentar
Bok på kroken
Smånytt fra sjømatnæringen
På tampen fra Provence
Duellen

Trålfisk på avveie?

Hvordan skal rettighetene til å fiske hvitfisk fordeles, og hvem skal få glede av trålernes råstoff?

F-14-H «Doggi» er den minste av Lerøy-konsernets ti torsketrålere, og måler knapt 40 meter. Båten har likefullt tre kvotefak­torer for torsk og hyse. Lerøy Finnmark AS eier 60 prosent, Hammerfest kommune 40 prosent.
Publisert: 3. februar 2025

Skrevet av:

Thorvald Tande

Redaktør

Trålernes pliktsystem skaper mye irritasjon. Det samme gjør selve eksistensen av den norske trålerflåten. Det første kan man løse ved å skrote hele pliktsystemet. Det andre må trålkritikerne bare lære seg å leve med. Vi har god bruk for en trålerflåte i Norge. Skjønt det står ikke skrevet i stein om vi mislykkes med å kutte klimagassutslippene i fiskeflåten.

De krangler så bustene fyker. Både på sjø og land er det stor uenighet om hvilken rolle trålerflåten skal spille i årene som kommer. Diskusjonen koker egentlig ned til to problemstillinger. Hvordan skal rettighetene til å fiske hvitfisk fordeles, og hvem skal få glede av trålernes råstoff?

La oss ta det i tur og orden. 

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent

Andre saker

Klimakravene vil i økende grad styre hvilke aktører som får vokse – og hvordan. Her spiller leverandørbransjen en avgjørende rolle som strategiske partnere.

Sideblikk
På tampen fra Provence

Havrommet

Det verste av alt er at mange politikere tror at det alltid...
Nye investeringer

Hjemtur for «Herøyhav»

Reder og skipper Ronald Ervik ser frem til å prøve ut de...
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå