Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

11/12 – 2024

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 11/12 – 2024

Lukk

Leder

Leder

NF's blå

Brev fra leserne

Guldens Lupe

Meningspanelet

Bent Dreyer

INGES hjørne

Fra toppen

Månedens intervju

Ferdigsnakka

Hempels kommentar

Høyviks kommentar

Sundnes kommentar

Bok på kroken

På tampen fra Provence

Duellen

Størrelse teller!

Industrien vil heller ha én stor kystbåt ved kai enn flere sjarker.

Overskriften kan gjelde så mangt. Her dreier det seg om hva fis­kerne kan forvente å få for torsken når de kommer til land. Statistikken lyver ikke; jo større båt, jo bedre pris får man gjerne for fisken. (Foto: Råfisklaget)
Publisert: 19. desember 2024

To faktorer påvirker førstehåndsprisen spesielt. Landinger av fryst fisk gir bedre betalt enn landinger av fersk fisk, og store landinger av fersk hyse stimulerer ikke akkurat industriens betalingsvilje. Dernest er det slik at store båter gjerne får noe bedre betalt for torsken enn små. Industrien vil heller ha én stor kystbåt ved kai enn flere sjarker.

Siden år 2000 har norske fiskere landet tett på 7,5 millioner tonn torsk regnet i rund vekt. Dette til en samlet førstehåndsverdi på 118 milliarder kroner. Det gir en snittpris på 15,79 kroner per kilo, fortsatt regnet rund vekt. Snittprisen de tre første årene i perioden, altså fra 2000 til 2002, var 13,28 kroner per kilo – i de tre siste fra 2021 til 2023 hele 24,73 kroner. Det har med andre ord vært en sterk prisøkning, særlig de siste 10 årene.

Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå