Vanligvis på denne tiden forbereder landets sjømatnæring seg på fiskerimesse i Trondheim. I år ville det bli storslagent, med nye, flotte messelokaler i Trondheim Spektrum og feiring av 60 års jubileum til Nor-Fishing! Så kom koronaepidemien. Langs kysten er det mange som tror fiskerimessen er lagt død, men det er den ikke! I Trondheim har arrangørene kastet seg rundt og laget et solid fagprogram som streames live og en digital messe i form av en utvidet utstillerkatalog.
Nor-Fishing går altså av stabelen i august som planlagt – digitalt! Ønsker du å besøke fiskerimessen er det gratis.
Vi møter Kari Steinsbø som er arrangementsjef for Nor-Fishing og Aqua Nor over telefon. Hun er svært spent på mottakelsen. — Dette blir vår første digitale fiskerimesse noensinne. Det er også verdt å merke seg at Nor-Fishing 2020 er alene. Så vidt vi vet er det ingen av de tradisjonelle messearrangørene som har tatt steget ut slik som vi gjør nå. De følger nok spent med på hva som skjer i Trondheim, sier hun med et smil.
Fiskerimessen Nor-Fishing 2020 arrangeres over tre dager via nettsiden Nor-Fishing.no. Messen åpner tirsdag 18. og avslutter torsdag 20. august, med sending hver dag fra klokken 10 og frem til ca. klokken 15.
— Det blir som å følge en live TV-sending der alt er relatert til fiskerinæringen. Man kan enkelt besøke aktørene i bransjen i vår digitale messe-utstillerkatalog og få en viss følelse av samhørighet i en ellers utfordrende tid, sier Kari Steinsbø i Stiftelsen Nor-Fishing.
I år har fiskerimessen vært en møteplass for næringen i 60 år. Ingen vet hvor lenge pandemien vil påvirke oss, men Folkehelseinstituttet snakker om 2-3 år. Det kan med andre ord godt tenkes at også Aqua Nor i 2021 går den digitale veien.
Statsministeren åpner
Den digitale fiskerimessen åpner tirsdag 18. august kl. 10:00 av styreleder i Stiftelsen Nor-Fishing, Kjell Ingebrigtsen, etterfulgt av at statsminister Erna Solberg “klipper snoren”.
Sendingene ledes av programvert Arne Hjeltnes som hver dag skal ta oss gjennom et tett og innholdsrikt program. For å nevne noe blir det daglige innlegg fra FN/FAO som setter bransjen i et internasjonalt lys, foredrag ved SINTEF Ocean og miniseminarer på et digitalt “Forskningstorg” med FHF, Innovasjon Norge, Forskningsrådet, Nofima med flere.
Videre blir det presentasjoner av ulike utstillere – deriblant Optimar, Kongsberg Maritime, Marel, Alfa Laval, Safepath, Norges Fiskarlag og Kysthavnalliansen, og markering av 60 års jubileumet til fiskerimessen med tilbakeblikk og intervjuer, deriblant med Lisbeth Berg-Hansen og mangeårig messegeneral Odd Berg. Det blir små innslag med “5 på gata” i Tromsø og Trondheim, og presentasjon av “dagens (sjømat)lunsjrett” fra noen av Trondheims beste kjøkken. Og for ikke å glemme; daglige paneldebatter!
Aktuelle debatter
Paneldebattene vil sendes fra studio i Trondheim og tar for seg høyst aktuelle tema; “Ny teknologi i fiskebåter”, “Kampen om havarealene i et miljøperspektiv” og “Hvordan COVID-19-pandemien påvirker forutsetningene for å lykkes i markedet”. I oversikten over paneldeltagere som er bekreftet finner vi Hanne Digre i SINTEF Ocean, Sigurd Teige i Teigegruppen, Thorvald Tande i Norsk Fiskerinæring/NorskFisk.no, Erik Ianssen i Hymatech, Nina Jensen i REV Ocean, Erik Haugane i Okea ASA, Paul Birger Torgnes i Fjord Marine Holding, Øystein Hage og Nils Torsvik i Fiskeribladet, Sigurd Enge i Bellona, Trond Davidsen i Sjømat Norge, Morten Hyldborg Jensen i Nordic Group/Insula, Otto Gregussen i Norges Fiskarlag og fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen. Flere er ventet!
Se siste oppdaterte program til Nor-Fishing 2020
Digital messevandring
Foruten et spennende og underholdene fagprogram, får “besøkende” også mulighet til å gå på “digital messevandring” i utstillerkatalogen.
— Hittil er det 220 påmeldte utstillere. For første gang på mange år har vi plass til flere, så her er det bare å melde deg på, oppfordrer Steinsbø. Innholdet vil være tilgjengelig på Nor-Fishing sine hjemmesider i to år – helt til neste Nor-Fishing i 2022. Det koster litt å stå her, men ikke mye. Digitale utstillerne får én side å boltre seg på. Her kan man legge inn informasjon om hvem man er, hva man leverer av tjenester og utstyr, kontaktinformasjon og annet – slik som bilder og artikler, forteller Steinsbø og viser til Norges Fiskarlags utstillerstand som eksempel:
— For de som ønsker å vise seg litt ekstra frem kan man booke studio-tid med Arne Hjeltnes og bli en del av livesendingen, eller reklameplass i form av små filmsnutter. Det er fortsatt noen plasser ledige. I tillegg tilbyr vi utleie av egne digitale møterom. Hvilket betyr at man kan invitere besøkende “hjem til seg” digitalt, fortsetter hun.
Mulighetene er med andre ord mange. Fristen for å melde seg på som utstiller er fredag 14. august. Men som besøkende er det ingen frister og det er gratis å delta. Men man må melde seg på for å få tilsendt brukernavn og passord for innlogging. Det gjør man her: Meld deg på som besøkende.