Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

2 - 2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 2 – 2021

Lukk

Leder

NF's blå

Meningspanelet

Månedens intervju

Før stortingsvalget 2021

Norges 35 største fiskebåtrederier

Hempels kommentar

Bjarnasons kommentar

Lek med tall

Månedens Gullfisk

Norske lakseslakterier

Fjordlandet

Nyheter fra Nofima

Duellen

Smånytt fra fiskerinæringen

Sundnes kommentar

På tampen fra Provence

Fisk og Forskning

Bok på kroken

INGES hjørne

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

Lov og Rett

Sundnes kommentar

Makrellboksekampen

Langreist var tingen, også innen fluefiskerfjær. I dag er vi mer korttenkte.

Laksefluen Ballyshannon — fargerik og langreist. Den første utgaven av fluen — laget tidlig på 1800-tallet, besto av fuglef­jær hentet fra hele det enorme britiske imperiet.
Utgave nr. 2

I sin siste bok, «Salmon», omtaler Mark Kurlansky den irske laksefluen Ballyshannon — altså ment for laksefiske med flues­tang. Det fantastiske, håndlagde lokkemiddelet skal ha vært lagd første gang før 1820, og fluebinderen bruker blant annet fjær fra indisk kråke, jungelhane, magenta hane, turkis hane, rød, gul og blå svane, gullfasan og svart påfugl. Det høres ut som ren fanta­si, men i disse før-Brexit-tider var dette slikt som kunne skaff­es i det verdensomfavnende britiske imperiet, og den muligheten ville man gjerne benytte seg av og briske seg med. Langreist var tingen, også innen fluefiskerfjær.

I dag er vi mer korttenkte. I hvert fall er kortreist faneordet. Dypbrune regnskogmøbler gjemmes bort, antilopebiffen på NHO-konferansen i 1998 er et fjernt minne. Hva er da mer naturlig enn at en makrell-i-tomat-produsent på Sunnmøre stempler «Kortreist» på boksene? I Gjerdsvika i Sande ser man rett til havs der makre­llen fyker forbi, hvis den ikke svinger innom. Makrellfangstene kan jo godt være tatt lenger nord eller sør eller ut, men de leveres gjerne til et av mottakene i det vi får kalle nærheten. At Lofotprodukt og Insula velger «kortreist» i markedsføringen er omtrent like opplagt som at markedsleder Stabburet og Orkla setter sin morgenmakrell i halsen og går til sak. Makrell i tomat blir aldri kortreist. Makrellen tas over store områder. Tomatene i Lofoten-boksen er fra Portugal. Dette skal dere ikke få stjele kunder på! mente Orkla. Dette ble den store nasjonale feiden i februar inntil Dagbladets Anders Grønneberg anmeldte MGP-låta til TIX. Men makrellen blir faktisk rettssak på forsommeren.

Begge gjør litt feil. Kortreist brukt om mat ser ut til å ha to sider. At matvaren har kort vei fra produsent til forbruker, og at den kan knyttes opp mot en lokal identitet og et særpreg. «Kortreist betyr lokalprodusert, og brukes om matvarer som er fraktet forholdsvis korte distanser fra produsent til konsument», skriver store Store Norske Leksikon før de broderer litt rundt lokalkultur og distriktspolitikk. Et hovedpoeng med den korte reisen til konsument er ellers å begrense klimasporene.

 

Stridens kjerne — kortreist makrell i tomat produsert i Gjerds­vika og med tomat som aldeles ikke er så kortreist. Nå skal tvisten avgjøres i rettsapparatet.
Norsk Fiskerinæring

Vil du lese mer av saken på en enkel måte? Få tilgang i 24 timer uten binding eller forpliktelser.

Logg inn

Prøv gratis i 14 dager

 

Vi gir deg 24 timers gratis prøvetid på NorskFisk.no. Lag en bruker uten binding eller andre forpliktelser. Fyll inn navn, (firma), epost og egen kode, og du er i gang. Er du allerede abonnent, men har ikke digital bruker? Gi oss beskjed, og vi hjelper deg. Du kan lese mer om abonnement eller ta kontakt med oss her 

Få innsikt og oversikt

Et årsabonnement koster 2415,- og gir deg tilgang til alle saker på NorskFisk.no, magasinet Norsk Fiskerinæring samt årboken Norsk Sjømatnæring. Les mer ved å trykke “Bli abonnent”.

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå