Skip to content
Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

1 - 2021

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 1 – 2021

Lukk

NF's blå

Leder

Sandøys kommentar

Månedens intervju

Før stortingsvalget 2021

Hempels kommentar

Månedens Gullfisk

Minneord

Nyheter fra Nofima

Ferdigsnakka

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

60 år i sjømatnæringen

Sundnes kommentar

Nye investeringer

Nye investeringer

Nye investeringer

På tampen fra Provence

Duellen

Fisk og Forskning

Smånytt fra fiskerinæringen

Bok på kroken

Lek med tall

Meningspanelet

INGES hjørne

Geir Ove Ystmark

Nyheter fra Nofima

Laksen inn med teskje?

Utgave nr. 1
Denne artikkelen er skrevet av forskerne Jan Thomas Rosnes og Leena Prabhu ved Nofima. (Foto: Nofima)

 

«Må du få det inn med teskje?» sier vi gjerne i overført betydn­ing når en person trenger å få tingene servert detaljert og i små porsjoner, f.eks. i en heftig diskusjon. Kanskje passer dette godt for lakseprodukter og andre produkter som vi i Nofima har utviklet? Disse produktene er så myke at du med fordel kan spise dem med skje.

Fiskeproduktene er tilpasset en gruppe mennesker som har tygge- og svelgevansker, et fenomen som kalles dysfagi. Det kan oppstå i mange faser av livet, f.eks. ved sykdom eller skader. Antall mennesker med behov for spesialtilpasset mat øker både nasjonalt og internasjonalt. Alders- og sykdomsrelaterte fysiologiske endringer i munnhule og svelg fører til spiseproblemer for svært mange. Problemene kan for enkelte starte allerede i 60-70-årsal­deren og forsterkes av sykdomstilstander og bruk av medikamenter.

 

Stadig flere trenger persontilpasset mat. Nå lager vi laksepro­dukter for folk som har problemer med å tygge og svelge. Leena Prabhu har utviklet et produkt som kan spises med skje og som smelter på tungen. (Foto: J. T. Rosnes, Nofima)
Norsk Fiskerinæring

Logg inn

Prøv gratis i 24 timer

 

 

Få innsikt og oversikt

Bli abonnent
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå