Nye investeringer
«Olympic Prawn» imponerer
Den nye fangstmaskinen til Olympic Seafood AS i Herøy er på vei nordover mot Barentshavet etter dåp og ferdigutrustning i Fosnavåg og litt lange veer i Tyrkia. Prøvefisket er mer enn lovende, særlig med tanke på energibruk og utslipp. Tråler og fabrikk tar seg av både hvitfisk og reker.
Reke- og fabrikktråleren «Olympic Prawn» tok seg god tid i Tyrkia, men da vi tok kontakt, prøvde 70-metringen ut fisket på hjemlig grunn, dvs. på bankene vest av Herøy. Reder Stig Remøy var mer enn fornøyd med rapportene.
— Den hadde vesentlige lavere energiforbruk enn forrige båt, som bare hadde halvparten av volumet. Det er veldig spennende. Særlig er det spennende når vi skal på reke og får mer effekt ut av teknologien. Jeg er spent på hvordan vi vil stå i forhold til andre. Vi satser på å bli effektive og miljøvennlige, sier Remøy.
Den som venter på noe godt, venter tydeligvis ikke for lenge. Forsinkelsene, som delvis skyldtes corona, gjorde at ventetiden i dette tilfellet ble tre år. Men like over nyttår forlot Fosnavåg-fartøyet Cemre-verftet i Tyrkia for å vise seg hjemme og døpes før det var tid for arbeid. Dåpen skjedde nærmest i det stille søndag 10. januar, men Sofie Remøy, datteren til Stig, sørget for at den nye stoltheten ble skikkelig døpt. Litt seremoni ble det også, men coronasituasjonen umuliggjorde åpen båt.
— Nå fisker båten seg nordover via Lofoten og til Barentshavet. Først blir det hvitfisk, siden reker, sier Remøy. Sluttsummen for praktfiskebåten kom på 400 millioner kroner, men Remøy virker mest opptatt av hva han har fått — og at det fungerer etter planen. Når vi spør om hva det egentlig er som gjør båten effektiv og miljøvennlig, vet han nesten ikke hvilken ende han skal begynne i. Men starter med propellene og Promas-styresystemet, før han går videre til elektronikken, alt det elektrifiserte utstyret og NOx-rensesystemet. Man har hybrid fremdriftssystem. At båten er helelektrisk, betyr mye.