Leder
En villet politikk; men uønsket?
Dersom dagens situasjon er uønsket, har Stortinget rett og slett ikke fulgt godt nok med i timen. Da har våre fremste folkevalgte ikke skjønt konsekvensene av egen politikk.
Redaktør Thorvald Tande
RIKSREVISJONEN HAR REAGERT på den sterke eierkonsentrasjonen i sjømatnæringen. I dag står de 20 største fiskebåtrederiene for 1/3-del av fangstkvantumet og de ti største oppdrettsselskapene for 2/3-deler av produksjonen av laks og ørret. Strukturpolitikken har med andre ord fungert. Ifølge Riksrevisjonen er imidlertid denne utviklingen klart i strid med sentrale fiskeripolitiske målsettinger. Kort sagt; det har vært ført en fiskeripolitikk i Norge de siste 15-20 årene som er i strid med Stortingets ønsker og intensjoner. Denne kritikken har selvsagt opposisjonen utnyttet for alt den er verdt, selv om den sitter i glasshus. Samtlige regjeringer siden 1990-tallet har bidratt til strukturprosessen i sjømatnæringen, også de regjeringene der SV har deltatt. Det skjedde f.eks. i 2008 da den rød-grønne regjeringen med Helga Pedersen som fiskeriminister innførte en strukturordning også for flåten mellom 11 og 15 meter.
Det er ingen tvil om at eierkonsentrasjonen har svekket sjømatnæringens aktivitetsnivå i en del kystsamfunn. Strukturering gir vinnere og tapere. Det vet selvfølgelig også politikerne på Stortinget. Likevel er det overhode ingen tvil om at struktureringen har vært en villet politikk. Alt av strukturordninger og kvotetak er vedtatt enten av Stortinget selv eller av Nærings- og fiskeridepartementet i full forståelse med stortingsflertallet.
Så kan man diskutere om dette også har vært en ønsket utvikling. Det er mer tvilsomt. Hadde vi spurt politikerne tidlig på 1990-tallet da strukturordningene begynte å komme på plass — også i oppdrettsnæringen, om de så for seg den utviklingen vi har hatt frem til i dag, ville nesten alle ha ristet forskrekket på hodet. Selv om politikken har vært villet, har det faktiske resultatet neppe vært ønsket. Slik sett kom nok fjorårets rapport fra Riksrevisjonen litt som julekvelden på kjerringa. Men å kritisere byråkratene for denne utviklingen, er bare tull. Dersom dagens situasjon er uønsket, har Stortinget rett og slett ikke fulgt godt nok med i timen. Da har våre fremste folkevalgte ikke skjønt konsekvensene av egen politikk.
SÅ KAN MAN SPØRRE: Dersom denne utviklingen er uønsket, hvorfor tar ingen affære? Det er et godt spørsmål. Nesten samtlige representanter uttrykker jo bekymring over den sterke eierkonsentrasjonen og for at fiskerisamfunn forvitrer, men ingen fremmer konkrete forslag for å stoppe eller reversere utviklingen. Med dagens kvotetak og regler for eierkonsentrasjon, kan strukturprosessene fortsette i minst like høyt tempo som før. Kvotene kan samles på langt færre fartøy enn i dag, og det er ingen lovmessige sperrer for ytterligere konsentrasjon av produksjonskapasiteten i oppdrettsnæringen. Tvert om; ved å legge ut stadig mer av kapasitetsveksten på auksjon, bidrar politikerne effektivt til å holde nye aktører ute. Det er «pengemakta» som rår, og eierkonsentrasjonen bare øker.
For å starte med det åpenbare. Det er nesten umulig å reversere den struktureringen som alt har skjedd. Å tvinge oppdrettsselskaper eller fiskebåtrederier til å selge, er i praksis umulig. Å senke kvotetak det samme. Det vil tvinge fullstrukturerte rederier til å selge kvoter, og skape en masse juridiske og praktiske problemer. Spist er spist! Men om stortingsflertallet virkelig mener at struktureringen har gått for langt, bør man i det minste sørge for at den ikke går lenger. Det gjelder særlig partier som AP, SP og SV, som har vært nesten panegyriske i sin lovprising av Riksrevisjonens rapport.
Kanskje er det på tide med en ny runde med strukturfrys? Det tåler lønnsomheten i fiskeflåten aldeles utmerket. Men en slik stopp må ikke komme uventet. Næringen må få tid til å tilpasse seg. Det kan f.eks. skje ved at man i 2022 beslutter å innføre ti års strukturpause fra og med 1. januar 2024. Det vil gi fiskebåteierne rikelig med tid til å planlegge og tilpasse seg. Selv en så næringsliberalist som redaktøren i «Norsk Fiskerinæring» vil i dag kunne godta et slikt vedtak. Det gjelder ikke minst dersom alternativet er skatt på ressursrenten. En slik skatt vil garantert komme dersom næringen fortsetter å strukturere seg til enda bedre lønnsomhet.
Misforstå ikke. Strukturering er en evig prosess styrt av den teknologiske og økonomiske utviklingen ikke bare i sjømatnæringen, men også i andre næringer. Vi kan ikke en gang for alle bestemme hvordan eierstrukturen skal være. Men så lenge et sentralt hovedmål i fiskeripolitikken er at sjømatnæringen skal bidra til å skape liv og røre langs kysten, går det en grense for hvor få og store enheter den kan bestå av. I bunn ligger selvsagt en forutsetning om at næringen minst må kunne tilby like gode lønns- og arbeidsbetingelser som i øvrig næringsliv. Kapitalavkastningen bør også stå i et rimelig forhold til risikoen. Begge deler er i dag oppfylt. Følgelig; vi ser ikke det helt store behovet for ytterligere strukturering!