Skip to content

Norsk Fiskerinæring
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Siden Sist
    • Alle utgaver
    • Alle tema/serier
  • Oppslagsverk
  • Leverandørregister
  • Søk
  • Mine favoritter
  • Logg inn
  • Min profil
  • Meny
  • Lukk
perm_identity Logg inn
menu Meny
  • Hjem
  • Om oss
  • For annonsører
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no
  • Magasin
  • Siste utgave
  • Arkiv
  • Oppslagsverk
  • Finn aktør, person eller artikkel
  • Finn leverandør
  • Bli abonnent

Lag en brukerprofil

  • Bli opplyst. Vi kjenner næringen etter over 60 år i bransjen.
  • Få innsikt. Vi analyserer og går i dybden.
  • Få oversikt. Over bransjen, aktuelle tema, aktørene.
  • Spar tid. Bruk våre verktøy for informasjon om nøkkelpersoner, bedrifter og leverandører.
Bli abonnent

Logg inn

  • Søk
  • Magasin
    • Siste utgave
    • Alle utgaver
  • Oppslagsverk
    • Finn aktør, person eller artikkel
  • Leverandørregister
    • Finn leverandør
  • Nettbutikk
    • Alle produkter
    • Handlekurv
  • Om oss
  • For annonsører
  • Kontakt
  • Bli abonnent
  • Logg inn
  • Kontakt
  • +63959090
  • post@norskfisk.no

Magasin

5 - 2022

Tilbake til utgaven Innholdsfortegnelse

Innhold nr. 5 – 2022

Lukk

NF's blå

Månedens Gullfisk

Leder

Guldens Lupe

Historiske godbiter

Geir Ove Ystmark

Sandøys kommentar

Leder

Månedens intervju

Hempels kommentar

Cud Cluster

Bjarnasons kommentar

Sundnes kommentar

Bok på kroken

Fisk og Forskning

Duellen

På tampen fra Provence

Duellen

Ferdigsnakka

Leder

Jordens undergang?

Å tro at en rødgrønn regjering vil reversere en skjerpelse av formuesskatten foreslått av en Høyre-ledet regjering, kan vel best beskrives som naivt.

Publisert: 27. juni 2022
Redaktør Thorvald Tande

TILLATELSER TIL Å DRIVE fiskeoppdrett skal i utgangspunktet formuesbeskattes. Så enkelt er det. Men i praksis har dette til nå bare omfattet tillatelser anskaffet etter 1. januar 1998, et skille som ikke fremgår av skatteloven. Noe av det siste regjer­ingen Solberg foreslo var derfor å oppheve denne praksisen, som uten noen god begrunnelse favoriserer skatteytere som eier eldre tillatelser fremfor nyere.

Hovedregelen er at skattepliktig formue skal fastsettes til omsetningsverdi. Til tross for dette innrapporterer de fleste oppdrettere formuesverdier som er betydelig lavere. Solberg-regjeringen mente derfor at det var behov for nærmere retnings­linjer for verdifastsettelsen av slike tillatelser. Regjeringen landet på at dagens auksjonspriser vil gi et godt utgangspunkt, og det har arvtakerne, regjeringen Gahr Støre, sluttet seg til. Heretter skal altså alle oppdrettstillatelser verdsettes til omsetningsverdi. På toppen har den nye regjeringen økt skattesat­sene og redusert rabattene, men det er en annen historie.

Praksis til nå har hatt flere ulemper. Ettersom den lave verdset­telsen bare har betydning for oppdrettstillatelser som eies direkte eller gjennom ikke-børsnoterte selskaper, vil eierne skattlegges forskjellig avhengig av hvordan virksomheten er organisert. Børsnoterte selskaper har jo alltid vært verdsatt ut fra den reelle verdien av konsesjonene, og uavhengig av når de ble anskaffet. Her har altså eierne betalt formuesskatt i henhold til konsesjonenes relle omsetningsverdi.

Så vidt vi skjønner er skattemyndighetene og finansdepartementet nå helt i innspurten av arbeidet med å bestemme hvordan formues­verdien av akvakulturtillatelser heretter skal fastsettes. Det vil åpenbart gi en vesentlig skjerpelse av formuesskatten hvis oppdrettstillatelser som til nå har hatt null verdi, plutselig skal verdsettes til auksjonsprisen i 2020, som myndighetene legger opp til.

OPPDRETTERNES ORGANISASJONER, med Sjømat Norge og Sjømatbedrif­tene i spissen, har sloss iherdig mot den praksisendringen det nå legges opp til. Dette er ingen vinnersak i opinionen, for å si det forsiktig. Det meste av dette arbeidet har klokt nok foregått i det stille. Men forgjeves. Å tro at en rødgrønn regjering vil reversere en skjerpelse av formuesskatten foreslått av en Høyre-ledet regjering, kan vel best beskrives som naivt. La det imi­dlertid være helt klart; vi mener at formuesskatten bør avvikles. Dette er en form for dobbeltbeskatning som vi har svært lite til overs for. Men når det først er skatt på formue i Norge, bør den gjelde likt for alle. At eiere av børsnoterte oppdrettsselskaper må betale formuesskatt basert på den reelle verdien av alle tillatelser, mens eiere av selskaper som ikke er på børs slipper, liker vi dårlig. Beskatningen av formue må ramme likt. Det har ikke vært tilfellet i oppdrettsnæringen.

Så liker vi heller ikke så godt at en del av de som rammes prøver å overdramatisere konsekvensene. At man må skatte av reell formue betyr ikke at kysten legges øde og at alle privateide oppdret­tsselskaper havner på børs eller blir tvunget til å selge til utlandet. La oss stikke fingeren i jorda. For det første; formu­esskatten blir ikke borte om man selger de tillatelsene man har. Tvert om; da kommer i alle fall de relle verdiene frem for fullt. Den eneste grunnen til å selge seg ut må følgelig være at man tror at man kan få bedre avkastning ved å plasser formuen i noe annet enn fiskeoppdrett. Oppdrettere som tror det i dag, bør sjekke bankrenten eller avkastningen i andre bransjer. Det er vel knapt noen andre næring i Norge som gir mer igjen enn fiskeop­pdrett.

Og så er det heller ikke slik at oppdretterne må låne penger eller selge deler av virksomheten sin for å betale formuesskat­ten. La oss forklare: Snitt auksjonspris i 2020 var 171 millioner kroner for en standard matfisktillatelse med 780 tonn i MTB. Dersom vi tar «worst scenario», og antar at en konsesjon hadde null verdi i formuesgrunnlag, vil eierne heretter få en økt formuesskatt på 1.364.600 kroner. Det er mye penger. Dersom de dertil er avhengige av at selskapet finansierer denne skatten, hvilket mange av dem sikkert vil være, må selskapet ut med til sammen 2.699.826 kroner. Utbytte betales jo av overskudd etter skatt (22%) og dertil kommer utbytteskatten i Norge på 35,2 prosent. For at selskapet skal dekke eiernes formuesskatt på denne ene matfisktillatelsen må den altså gi et overskudd på ganske nøyaktig 2,7 millioner.

Vi har lekt litt med tall og gjort noen enkle regneøvelser basert på Fiskeridirektoratets årlige lønnsomhetsundersøkelser for matfiskoppdrett av laks og ørret. Tallenes tale er klar. I gjen­nomsnitt fra 2015 til 2020 var overskuddet før skatt kr. 14,10 per kilo fisk, regnet i rund vekt. Hver standard matfisktilla­telse hadde følgelig et årlig overskudd på 18,3 millioner kroner. Tallene for 2021 er ennå ikke kommet. Om man må bruke 2,7 mil­lioner av dette for å betale formuesskatt kan ikke være verdens undergang.

Så hører vi allerede protestene. Fiskeoppdrett er riski business og hvem vet om lønnsomheten vil fortsette slik? Det er rett. Men auksjonsprisene på matfisktillatelser vil selvsagt gjenspeile lønnsomheten i bransjen. Om inntjeningen faller, vil auksjonspri­sene og dermed formuesskatten gjøre det samme.

Formuesskatt er fortsatt en dårlig idé. Men for å si det slik; man går ikke konkurs av den.


Ønsker du full tilgang på NorskFisk.no? Opprett 14-dagers gratis prøvekonto uten bindingstid eller bestill årsabonnement her.

Relaterte saker

Om Havbruksmeldingen blir godkjent av Stortinget blir verden svært lik det man i 2020 så for seg i scenariet «Statsmakt»

Leder
Sideblikk

Det vi uten å nøle vil kalle en skandale er hvor utrolig tregt det går å utvikle ny sjømatpolitikk i Norge. Vi snakker om en av landets viktigste næringer.

Leder
NF's blå

nf’s blå nr 4 – 2025

Aktuelle kommentarer med spark til alle sider
Tilbake til utgaven
Til oppslagsverk
  • Kontakt

  • +47 63959090

  • post@norskfisk.no

  • Om oss
  • For annonsører
  • Personvern & vilkår
  • Min profil
  • Logg inn
  • Bli abonnent
  • Mine favoritter
  • Kunnskapsbank
  • Finn person
  • Finn aktør
  • Finn leverandør
  • Nettbutikk
  • Alle produkter
  • Handlekurv

Meld deg på nyhetsbrev

Viktige og tankevekkende historier - rett i innboksen din.

Ved å melde deg på nyhetsbrevet gir du samtykke til at Norsk Fiskerinæring kan lagre og behandle dine personopplysninger.

Vi sender ut nyhetsbrev 1-2 ganger i måneden. Vårt fokus er å gi deg innsikt og oversikt over viktige saker og hendelser.

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Norsk Fiskerinæring. Org. nr. 970 888 683. Norsk Fiskerinæring arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.

Design & utvikling av Kult Byrå